Brunalger anyone?

Store problemer med brunalger! Oppsettet er som følger: Ferskvann, 300 l. God belysning (5 stk t-5 lysrør med reflektor. 8 timer pr. dag. Innvendig powerhead 1700l/t og det største utvendige Eheim-filteret som kan kjøpes. Tropica bunnnæring. Finkornet substrat over dette. Karet er ment å være et biotopoppsett for brakkvann, men har ennå ikke begynt å tisette salt. Jeg vil vente til algeproblemet er over. God vekst av Sagitaria og Valisneria. Tidligere god vekst av Hygrophilia polysperma. Men denne trives ikke lengere. Skifter 50% av vannet hver uke. Tilsetter en teskje bufferløsning ved vannbytte (natron eller Norak pH/KH buffer) tilsetter daglig henholdsvis macro og micronæringsstoffer (Ei/PMDD dosering)

http://www.aquariumplantfood.co.uk/fertilisers/dry-chemicals/starter-kits/ei-starter-kit.html

Sparsom foring med frosne artemia etc. Men altså....brunalger. Det er ikke cyanobacteria, men de er like slimete og ulekre. Jeg har vært akvarist i 40 år, og har vært innom det meste, men her sliter jeg. Kanskje Claus Christensen eller noen andre har ett råd?
Har du CO2-injekson ? Med så mye lys og næring vil anta at problemet ligger i for lite CO2. Dersom dette ikke står i stil, kan plantene ikke utnytte hverken lyset eller næringen optimalt. Resultatet er gitt : alger.
Har ikke Co2, nei. Jeg har tidvis kutter helt ut næringstilsetningen, uten at det hadde noen effekt på algene. Brunalger er jo som regel et tegn på fosfat i vannet. Men her må da fosfatet komme fra vannet i springet, altså Maridalsvannet i oslo...
Nei, brunalger er ikke noe tegn på fosfat. Alle alger er tegn på ubalanse mellom lys, næring og CO2, slik at plantene ikke vokser optimalt. Fosfat er dessuten helt nødvendig for plantene, så uten fosfat vokser ikke plantene. Tror ikke det er særlig mye fosfat i ledningsvannet, men forer du mye, kan det jo bli FOR mye. Men det er jo bare å skaffe en fosfat-test, så ser du fort hvor landet ligger. Tilsetter du EI/PMDD, er det garantert fosfat i dette, så det kommer nok ikke fra Maridalsvannet Fosfat nivået i karet bør ligge rundt 0.2-1ppm, men må også være i balanse med nitrat...slik at forholdet nitrat:fosfat er ca. 10:1 (Redfield Ratio). Målinger, målinger, målinger...

Jeg vil anbefale deg å dempe næringstilførselen og forkorte lysperioden, eventuelt koble ut et par av rørene om mulig. Rens vekk det du kan av algene, la vannet klarne, bytt vann og rens filter. Men aller helst, skaff deg CO2. Til nød kan du prøve deg med flytende karbon, men start forsiktig med lav dose og vær klar over at Vallisneria antagelig vil smelte ned en god del før den tilpasser seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap