- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Sette ned ph
Sette ned ph
Postet 24.10.05 kl 11:05
Det er strengt tatt i øverste sjiktet for alle fiskene dine - samtlige er av sør-amerikansk origin, og foretrekker relativt lav ph, fortrinnsvis mellom 6 og 7.
Er flere ting du kan prøve før du kjøper kjemiske tilsetningsstoffer. Røtter er med på å senke ph, så en del røtter i akvariet er gunstig. Torv kan også brukes, om du kjøper og legger i filteret eller putter det i en strømpe og bare legger i karet er til hjelp. Vær obs på å kjøpe torv som er egnet i akvariet. Ellers finnes det eikeløv-ekstrakt som flere syns er veldig effektivt.
Er flere ting du kan prøve før du kjøper kjemiske tilsetningsstoffer. Røtter er med på å senke ph, så en del røtter i akvariet er gunstig. Torv kan også brukes, om du kjøper og legger i filteret eller putter det i en strømpe og bare legger i karet er til hjelp. Vær obs på å kjøpe torv som er egnet i akvariet. Ellers finnes det eikeløv-ekstrakt som flere syns er veldig effektivt.
Postet 24.10.05 kl 11:30
Postet 24.10.05 kl 13:06
Torv kan du kjøpe på felleskjøpet, mener den jeg kjøpte kostet i underkant av 100.- for en 150L sekk, til sammenligning hadde jeg en eske med torv fra dyrebutikken liggende denne kostet 50.- for 250gr så det er mye å spare på en stor sekk fra felleskjøpet, men husk at det må være naturtorv uten tilsatt gjødsel og kalk. Mengden er jeg ikke sikker på.
Jeg har et malle karr i kjelleren, der forbereder jeg vannet dagen før i en 10l bøtte, har ca 500gr torv i nylonstrømpe liggende i bøtta med en lufte sten, PH falle fra 8-8,5 til under 5 på et døgn.
Jeg har et malle karr i kjelleren, der forbereder jeg vannet dagen før i en 10l bøtte, har ca 500gr torv i nylonstrømpe liggende i bøtta med en lufte sten, PH falle fra 8-8,5 til under 5 på et døgn.
Postet 24.10.05 kl 13:34
Postet 24.10.05 kl 13:36
Virkningen avtar etter en tid ja og torven må byttes jevnlig, jeg har kun min egen erfaring når det gjelder holdbarhet og mengde. Min 500gr pose senker ph til 6,5-7 etter en uke. Jeg skifter da 10 liter med ph senket vann hver dag opg fyller på med nytt vann så torven må jobbe ned hp fra 8-8,5 hele tiden.
I et akvarie hvor ph ettervert vil være lavere vil torven holde lenger og lenger, viktig med hyppig ph testing av vannet.
150L er mye ja men etter 1 ukes bruk har jeg alt spart penger.
Og fruen har litt til blomsterkassene til våren også
I et akvarie hvor ph ettervert vil være lavere vil torven holde lenger og lenger, viktig med hyppig ph testing av vannet.
150L er mye ja men etter 1 ukes bruk har jeg alt spart penger.
Og fruen har litt til blomsterkassene til våren også
Postet 24.10.05 kl 14:54
Tror kanskje eikeløvsekstrakt kan være tingen... Har ikke personlig erfaring med dette, men kjenner flere som sverger til dette middelet for å senke ph. Finnes visst også i større forpakning.
Postet 24.10.05 kl 15:11
Postet 24.10.05 kl 15:16
OooOooOOoJeg er bare litt usikker siden det er snakk om så lite vann. Får vel bare teste og prøve ut i bøtter og spann :)
Siden det bare er en 45liter bør du være litt forsiktig når du prøver deg på torv. PHen kan rase noe voldsomt på kort tid, og det er en stor belastning på fiskene, som i værste fall kan drepe de.
Nå er høsten her. Plukk eikeblader som er gule/brune og forsatt henger på trærne. ta dem med hjem og spre dem utover avispapir for å la dem tørke. Hiver du tørkede eikeblader i karet så vil de synke over natten. Dette senker Ph litt og forsiktig. pluss at det er veldig dekorativt.
Sammen med noen rot biter vil du nok få PHen der du vil på en kontrollert måte.
Postet 24.10.05 kl 16:35
Postet 24.10.05 kl 16:52
Postet 24.10.05 kl 16:57
Postet 24.10.05 kl 17:06
Eikebarkekstrakt
OooOooOOoTror eikeblader vil kle karet mitt ja, det er endel røtter der allerede og kjempegrønne planter :) Men hvordan ser eikeblader ut..? (Jeg er fra Finnmark, hvor alt vi har er vidder og reinmose..)
Eller ganske enkelt kjøp det her.
Postet 24.10.05 kl 17:35
Postet 24.10.05 kl 17:39
Postet 24.10.05 kl 18:54
Postet 24.10.05 kl 19:59
Postet 24.10.05 kl 20:05
Postet 24.10.05 kl 21:01