- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Behov for lufting av vannet.
Behov for lufting av vannet.
Postet 11.11.14 kl 12:37
For det første vet du aldri når vannverket tilsetter klor. Folk har fått seg overraskelser på den måten !
For det andre, hvordan får du da rett temperatur på vannet ? Varmt vann fra krana er ikke alltid sunt for akvariefisk, det kan inneholde både metall-rester og bakterier som ikke er bra. Det kan være okay...men hvorfor ta sjanser ?
For det tredje vil lufting av vannet fjerne eventuell overmetning av oppløste gasser.
Mange tar vann rett fra krana og har ikke problemer med det. På den annen side er det også mange som opplever 'uforklarlig' fiskedød. Sammenheng ? Jeg vet ikke. Personlig liker jeg å bruke "både belte og bukseseler".
For det andre, hvordan får du da rett temperatur på vannet ? Varmt vann fra krana er ikke alltid sunt for akvariefisk, det kan inneholde både metall-rester og bakterier som ikke er bra. Det kan være okay...men hvorfor ta sjanser ?
For det tredje vil lufting av vannet fjerne eventuell overmetning av oppløste gasser.
Mange tar vann rett fra krana og har ikke problemer med det. På den annen side er det også mange som opplever 'uforklarlig' fiskedød. Sammenheng ? Jeg vet ikke. Personlig liker jeg å bruke "både belte og bukseseler".
Postet 11.11.14 kl 13:06
Når jeg har familie som jobber å vannverket så løser vi det glatt. Det er grunnvann og har ikke behov for tilsettinger. De gangene det har vært tilsatt klor ha det vært pga. lekkasjer med fare for innsig av forurenset vann i rørene og da utstedes det kokeanbefaling samtidig.
Moderne rustfri varmtvannstank burde det ikke være stort større problem med metaller i varmtvannet enn i kaldtvannet.
Moderne rustfri varmtvannstank burde det ikke være stort større problem med metaller i varmtvannet enn i kaldtvannet.
Postet 11.11.14 kl 14:33
Postet 11.11.14 kl 14:41
Mellomlagring av vann er veldig positivt - etter min erfaring - med tanke på ovemetning av hovedsaklig nitrogen, les tråden:
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=58688&sr=1&msr=1
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=58688&sr=1&msr=1
Postet 11.11.14 kl 16:17
Postet 11.11.14 kl 18:33
Vebjørn SortebekkDersom man vet at det ikke tilsettes klor i vannet, er et da noe behov for å la det lufte seg over natten, eller kan man bare fylle det rett i?
Her vil du kunne oppleve å få flere svar, hva som er korrekt avhenger av øynene som ser. Selv har jeg over flere år hatt oppdrett på Discus og nå flere typer L-maller.
I mine øyne er det ikke nødvendig å "lufte" vannet - i mange tilfeller trives faktisk fiskene med det temperaturfallet vann rett fra springen gir. Kan også ofte trigge til lek...
Selvsagt skal du la vannet fylle opp litt forsiktig i akvariet, mitt springvann holder ca 5-6 grader. Har du "litt" klor i vannet kan du bare la vannet treffe en "hard" flate før det fyller opp i akvariet og du er tilnærmet kvitt klor utfordringen...
Selv skifter jeg ca 30% vann på mine akvarier to-tre ganger pr uke og benytter alltid springvann. Gir ett temp. fall på ca 6-8 grader men de synes ikke å ha noen innvirkning på fiskene, annet enn positivt.
Postet 11.11.14 kl 21:02
Endret: 11.11.14 kl 21:03
Postet 11.11.14 kl 21:08
Postet 12.11.14 kl 19:07