Måling av vannverdier

Kan noen gi meg en oversikt på hvilke vannverdier jeg bør måle, hva jeg måler dem med og hvorfor? Pr i dag så overvåker jeg temperatur og pH
Grunnen til at man måler vannverdier er vel åpenbar : for fiskenes sikkerhet og trivsel

Det kanskje viktigste, er å holde kontroll med ammoniakk og nitritt. Dette er avfallsprodukter som dannes i et slikt lukket vannsystem som et akvarium er. Både NH3/NH4 og NO2 er giftig for fiskene, og verdiene må være på null. Begge stoffene brytes ned av filterbakterier, og bakteriene må være til stede i tilstrekkelig antall til å klare avfallet fra den fiskebestanden som fins i karet. Dette sikrer vi oss med en omhyggelig innkjøring av akvariet. Oppstår det problemer med fiskene, er dette de to verdiene man måler først ! Disse stoffene omdannes til nitrat (NO3), som er relativt ufarlig i rimelige mengder (rundt 10-20ppm). Overskuddet av nitrat fjerner vi hjelp av rutinemessige ukentlige vannbytter.

I tillegg har hver fiske-art sine egne foretrukne verdier for pH og GH (kalsium-hardhet). Ved valg av fisk tar man hensyn til dette, slik at man holder bare holder fisk som krever de samme verdier. Så disse verdiene bør man absolutt ha kontroll på før man anskaffer fisk. pH er i stor grad avhengig av KH (karbobat-hardhet), så dette er også en størrelse som bør måles.
Jeg tester
Nitrit
Nitrat
Amoniak
Ph
Gh
Kh

Bruker tetra sine tester med unntak av Nitrit testen som er JBL test. Den er mer nøyaktig
Jeg har høy GH, KH og pH er på rundt 7.6 ,.80. Hva skal jeg gjøre for å få de ned?
Sharon : For det første har vi ingen ide om hva slags fisker du har, og dermed kan vi heller ikke si hvilke verdier du bør ha og hva som er beste tiltak.
For det andre er eventuelle tiltak avhengig av hva slags vann du har i krana, som du heller ikke sier noe om.
For det tredje er vannverdiene dine målt med strips og kan være uriktige. Du har fått anbefaling om å skaffe dråpetester, men har såvidt jeg skjønner valgt å ikke gjøre det.
Jeg maser litt, beklager. Vil bare høre andre synspunkter fra andre i forumet ;P
Skulle til å se på fisker nå. Jeg tenker litt på Gyppy...
Hvilke andre synspunkter enn fakta er det du mener du trenger, Sharon ? Det er desverre ingen snarveier forbi kunnskap og riktige verktøy.
Nei fakta er fakta, men det finnes ulike fremgangsmåter å gjøre ting på sier ikke at din fremgangsmåte er udugelig..
MittLilleDrivhus
Nei fakta er fakta, men det finnes ulike fremgangsmåter å gjøre ting på :) sier ikke at din fremgangsmåte er udugelig..

Nei, for du har aldri fått noen "fremgangsmåte" av meg, bortsett fra at en timer må programmeres og settes i kontakten (selvinnlysende). Og så har du altså blitt TILRÅDET å skaffe dråpetester.
En grunn til at du ikke har fått så mange andre svar er at SilverShaded har gitt deg gode svar, så andre ikke føler at de må si det samme.
Først bør du bestemme deg for hvilke fiskearter du ønsker å ha. Du nevner Guppy, så la oss ta utgangspunkt i det.

Så må du finne ut hvilke vannverdier disse artene ønsker.
Guppy (Poecilia Reticulata)) liker følgende vannverdier:
Temperatur 17-24 (naturlig habitat er 23-24)
PH: 5-8.5 (naturlig habitat er 7-8)
Hardhet: 90-536 ppm (naturlig habitat er 9-19 dh)

Så er det å sikre disse vannverdiene i akvariet ditt.
Temperaturen fikses selvfølgelig med varmekolbe.
Test PH på kranvannet ditt, og noter ned denne PH.
Om ønsket PH-verdi er høyere enn PH i kranvannet, så kan dette løses med feks natron fra matbutikken eller kalkstein.
Om ønsket PH-verdi er lavere enn PH i kranvannet, så kan du ha oppi eikebarkekstrakt som selges i noen nettbutikker.
Hardhet øker man lettest med kalkstein.

Nitrittverdiene bør måles daglig i starten. Blir testen rød, så løses dette med å skifte vann ASAP til testen ikke blir rød lenger. Hvis nitritten stadig blir rød, så har du enten for dårlig pumpefilter, for mange fisk, eller mater for mye.
Takk Cogni

skal slutte å stille spr. hele tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap