Jbl dråpetest. hvor alvorlig er utslag på 0,1 ?

Hvor alvorlig er et utslag på 0,1 på JBL sin dråpetest?

0,01 og 0,025 er OK (lys gul vannfarge).
0,05 (lys fersken vannfarge) er første utslag som er "bob bob".
0,1 er da andre utslag (mørkere fersken vannfarge). Også "bob bob"
Deretter går det over til mørkere og mørkere rosa, hele 5 felt, som stiger til fullt utslag på 1,0.

Hvor alvorlig er da 0,025 ?
Det er jo et utslag. Men er veldig lavt utslag.
Til sammenligning så har Tetra sin test "ok" verdi helt til 0,3 hvis jeg ikke husker feil. Så ut utslag på 0,1 ville ikke en gang slått ut på den testen. Nettopp derfor bruker jeg JBL sin nitrit test, da den er mer nøyaktig.

Klart man må til med vannbytter. Men når man ikke ser noe på fiskene, ikke endret atferd, lavere aktivitetsnivå, mindre appetitt , så kan det vel hende det ikke er full krise ? Ofte så vil man jo merke det på fiskene at de endrer atferd, og tydelig ikke har det bra.

Alt avhenger av tidsaspektet. Å gå permanent i "litt" nitritt er ikke så bra. Men korte episoder der det gjøres tiltak/vannbytter, vil jeg si det ikke er så farlig. Helt opp mot 0.4-0.5 går greit hvis tiltak gjøres.
Det viktige er at man finner ut hvorfor filteret ikke klarer jobben sin. For lite filterkapasitet...mate-ulykke...innkjøring...roting i substrat...så lenge årsaken behandles, er det meste overkommelig.
Her er det pga innkjøring, litt problemer med filteret. Iallefall så byttes det vann til den store gullmedaljen, og fores svært lite. Men ikke lett å få bort nitriten. Dråpene virker, for de er brukt også til et annet kar. Så vi er litt fortvila her. Heldigvis så blir ikke utslaget høyere, men vi har jo vært veldig bekymret for om det var veldig høyt.
Når du har fisk i karet og litt nitritt, må du fortsette som du gjør med vannbytter. Dette holder nitritt (og ammoniakk) nede, men det har også den ulempen at det blir lite næring til bakteriene som skal bryte ned begge stoffene. Derfor vokser koloniene senere enn når du ikke har fisk i karet og derfor kan ha høyere konsentrasjoner.
Tålmodighet og vannbytter er tingene som ordner dette.
sessan
Her er det pga innkjøring, litt problemer med filteret. Iallefall så byttes det vann til den store gullmedaljen, og fores svært lite. Men ikke lett å få bort nitriten. Dråpene virker, for de er brukt også til et annet kar. Så vi er litt fortvila her. Heldigvis så blir ikke utslaget høyere, men vi har jo vært veldig bekymret for om det var veldig høyt.

Hvis du har et annet akvarium med et modent, innkjørt filter, kan du jo prøve å låne filtergørr (som inkluderer filterbakterier) derfra til å "pode" det nye filteret du har som er til innkjøring?
Hvor lenge siden er det du satte inn dette nye filteret i karet der du har 0,1 i nitritt? Spørsmålet er jo om det er begynnelsen på nitritt-syklusen du ser, eller slutten på den... alt avhenger av hvor lenge du har kjørt filteret. De første to ukene med et splitter nytt filter, er de lite å spore den første uka. Så dukker ammoniakk-forgiftningen opp, og plager fiskene en ukes tid. Dette avløses av utviklingen og overgangen til nitritt, som holder stand i de neste tre-fire ukene. Under en del av denne innkjøringen kan tester vise helt på toppen av nitrittskalaen (kommer an på belastningen man har, er det fisk der eller ei osv). Men det starter gjerne svakt.

Vet ikke om det er nødvendig å ramse opp alt dette for deg, for du har jo vært medlem her noen år nå, Sessan, så dette burde du vel vite om?

Fisker er som andre dyr i det fri. Instinktene har de beholdt som akvariefisk. De holder ut og viser ikke sine plager så langt som overhodet mulig. Dette fordi det i naturen er å vise svakhetstegn som gjør at du blir plukket ut som potensielt bytte for rovdyr og rovfisk. Ser man ut som man hangler eller er svak, blir man raskt peilet ut og spist.
Derfor er det litt "risky" for oss mennesker å kun vurdere utfra hvordan det SER UT mht fiskene i akvariet. Det kan være mye nitritt og svært giftig der før man ser tegn til det. Noen fisker gisper etter luft tidlig, andre strammer seg opp og holder stand av instinktiv frykt for å bli spist av rovdyr.
Man bør alltid måle med tester ved det aller minste tegn på at noe er galt, og sørge for rikelige vannbytter så fort det gir utslag på ammoniakk eller nitritt på tester.
Har vært medlem noen år ja

Dette er gubben sitt prosjekt, og han klarte ikke vente, så oppstarten ble ikke helt optimal. Jeg har prøvd å forklare alt dette om Nitrit og verdier, gift, bakterier som må utvikles for å bekjempe de som er farlige osv. Men det er vanskelig å forstå tror jeg før man har oppelvd selv, satt seg inn i det , og lest masse.

Filteret er overdimensjonert, og har gått i mitt kar, så det har nok en del bakterier, men antagelig ikke nok. Kombinert med daglige vannbytter på halvparten av vannmengden, så har vel heller ikke bakteriene der fått fred til å vokse frem.

Etter råd fra en i butikken, har han nå latt være å bytte vann en uke. Pga de sa at byttingen kunne ødelegge for filteret. Så fiskene har jo da gått i "dårlig" vann. Men faktisk så har verdien blitt bedre ved målinger. Så det er nok en litt ond sirkel dette.
Pga det er fisker i karet - må man bytte vann- siden man bytter vann får ikke filteret fred til å lage gode bakterier - derfor blir det mer nitrit- og man bytter vann - og filteret får ikke jobbe i fred ... osv osv ...

Har vært veldig usikker på hvor skadelig dette utslaget på testene har vært. Er jo kjempe rask å bytte vann her hvis det skulle slå ut på noe annet enn ok verdi. Så når det andre karet da ikke blir bedre, kjenner jeg at jeg blir veldig usikker. For jeg vil ikke at fiskene skal ha det dårlig.

Heldigvis har det ikke blitt noe utslag i nitrat eller amoniak. Det er kun nitriten. Men hvor i syklusen karet er vet jeg sannelig ikke.
Man får ikke nitritt uten at det har vært ammoniakk. Man får heller ikke kjørt inn et kar uten at det dannes nitrat. Nitrat er mat til plantene (Nitrogen), og helt greit å ha så lenge det ikke blir alt for mye. Bør ligge under 20ppm.
Da har det nok også vært utslag på amoniakk, men jeg har ikke fått fanget det opp. Har faktisk svært sjelden hatt utslag på det så det har ikke fallt meg inn å sjekke i oppstarten.

Det er jo en rekkefølge i alt det der, hva som blir hva, først og sist osv, men husker ikke helt dette. Har hatt mest fokus på nitrit og nitrat
Du har ikke kjørt inn med Salmi, skjønner jeg
Nedbryting av biologisk avfall til ammoniakk er det første steget i nitrogensyklusen. Når ammoniakk-spisende bakterier er dannet, bryter de ned ammoniakk til nitritt. Når nitritt-spisende bakterier er dannet, oksyderer de nitritt til nitrat.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap