Eventuell justering av vannverdier i vannbyttevann - hvordan?

Puh, blir mye innlegg her på forumet i disse dager, da man er i oppstartsfasen og vil vite ALLLLT...

Spørsmål 1 nå gjelder vannbytter.
La oss si at pH i springvannet er 6,5, og man har svært lav KH og GH (0-1).
Så setter man opp akvariet, og kanskje har man noe i karet (f.eks. substrat) som f.eks. øker pH/Kh og/eller GH. Eller andre effekter.
Ved vannbytte i framtida - skal man da justere vannverdiene i vannet som skal tilføres til å matche vannet som har blitt påvirket av akvariedekoren? Eller vil resultatet da bli at vannverdiene økes ytterligere i akvariet fordi man allerede har økt verdiene og så får tilleggseffekt av akvariedekoren??

Æh... Håper noen skjønte denne!!
Det var et tenkt eksempel, jeg vet ennå ikke hvor dette bærer i praksis (men springvannverdiene er så lave, de har jeg målt).

Hilsen Nysgjerrigpera
For det første bør man unngå stein, innredning og substrat som øker KH og/eller GH hvis man ikke skal holde fisk som krever slike høyere verdier.

For det andre bør byttevann justeres FØR det brukes i karet...slik at det blir mest mulig likt det vann man allerede har i karet. Dette kan bestå i å regulere pH ved hjelp av buffer(e), eventuelt øke hardhet, og få riktig temperatur på vannet. Slikt er veldig greit å gjøre om man forhåndslagrer vannet med lufting over natten.
Håper dette var svar på noe av det du lurte på ?
Jo, er med på den. Jeg må nok bare komme igang og se hvordan det blir. Har ikke tenkt å ha i noe som påvirker vannverdiene i noe særlig grad, men kan jo hende jeg må fikse litt på KH/pH hvis dette fortsatt er så lavt. Men det er vel ikke noen stor sak å gjøre ved hvert vannbytte heller, hvis det bare er karbonat som skal til.

Vi får se! Er spent på utfallet!
pH 6.5 er da ikke spesielt lavt ! Men det hele kommer selvsagt an på hva slags fisk du har tenkt å holde.
Neida, pHen er ok, men tenkte at kanskje KH var i laveste laget, leste noe om ustabil pH ved så lav KH...?
Ja, det er riktig. Jo lavere KH, jo lavere buffer-evne har karet....og jo lettere råker man ut for kritiske pH-svingninger (pH-crash).
Nettopp. Så jeg kan vel ikke unngå å skru pH opp hvis jeg må justere opp KH. Vel, den tid den "sorg", nå er det hyttetur, og så får det bli innkjøring til uka! Det blir veldig spennende. Takker igjen for mange gode innspill!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap