Salmimetoden. antagligvis overdosering, trenger litt råd

Hei, jeg er i gang med innkjøring av mitt 112L kar, det har stått godt over en uke nå. Jeg har ikke vært svært nøye med doseringen og jeg antar at jeg har dosert alt fra 2-3 ml til godt over 5 noen dager.

Jeg kan alt om selve prosessen men må innrømme jeg har vært slapp når det gjelder å finne ut eksakt dose til mitt volum.

Leste i sted jeg faktisk ikke ikke trenger mer enn ca. 1 ml salmi til 100L vann, så nå lurer jeg på om jeg burde foreta et vannbytte eller om jeg bare skal la det stå noen dager uten mer salmi, eller om jeg skal fortsette med 1ml dosering i morgen

Har den JBL kofferten og har testet no2 jevnlig og ph noen ganger.

NO2 økte til 0.4 etter 2 dager og har ligget der jevnt frem til nå
PH ligger på 7.5

Har ikke NH4 testen enda, den er på vei i posten.
I ditt tilfelle vil jeg si at en startdose på 3ml Salmi høres omtrent riktig ut. Men...har du tilsatt Salmi hver dag ?? I så fal har du nok alt for høy ammoniakk-konsentrasjon, og du bør gjøre et stort vannbytte. Å si at du vet alt om prosessen er åpenbart feil...da ville du ikke ha startet innkjøring uten NH3/NH4-testen, og heller ikke tilsatt Salmi hver dag ! Det er nok den aller viktigste testen under innkjøringen, ihvertfall i starten, siden det viktigste prinsippet her er å holde en så jevn ammoniakk-konsentrasjon så mulig. Og i starten forbrukes det lite Salmi, slik at etter startdosen kan det gå bortimot en ukes tid før man behøver å tilsette mer.
Du har helt rett. Fikk testet det for nh4 nå. Jeg sprenger den skalaen for å si det mildt. Foretar et massivt vannbytte as we speak.

Takk for kjapp tilbakemelding.

Er veldig høye nh4 mengder også skadelig for planter? Det ser ut som vallisnerian min er i ferd med å dø
Ja, det kan være skadelig for planter, faktisk. Og noen arter er mer følsomme enn andre. Men mest av alt er det skadelig for innkjøringen.
Foretok et ganske massivt vannbytte i går. Kanskje 70%. Fortsatt relativt høyt på skalaen her. Går utenfor skalaen. Vil tippe kanskje 7-8 ppm/ L med med den fargen jeg har nå. Skal bytte enda 50% nå og håper det stabiliserer seg på 3-4 etterpå.

Jeg har virkelig gått på en nybegynner-smell. Har sikkert drept alt av nyttige bakterier.
Ingen grunn til å fortvile ! Få NH3/NH4 ned på riktig nivå og ta det derfra. Mål en gang per døgn, på samme tid på dagen, og juster med Salmi til 3-4 ppm. Det går seg til, skal du se, ingen store skader er skjedd unntatt muligvis på planter. Hold øye med pH også, og la den ikke synke under lavt 6-tall.
Jess. Det er planen. Håper plantene blir friskere etter hvert da. Litt kjipt å miste de :/
NH4 har krøpet ned til kanskje litt over 5 etter 50% vannbyttw, det må ha vært sykt mye oppi i utgangspunktet.

Foretar et bytte til etter jobb i kveld.
Ja, det har blitt mye for høyt, med tilsetninger hver dag og null forbruk. Det er derfor jeg har prøvd å undertreke at kalkulator-dosen er snakk om en startdose.
Har omsider fått den ned til ca. Rett under 3 etter enda et 50% vannbytte. Da er jeg endelig i rute
Så bra...da er det bare å følge den daglig målerutinen og se hvordan det utvikler seg Burde bli ganske normalt herfra og inn.
Jepp. Da er det for det meste bare å ta tiden til hjelp .... og vente, som kanskje er det tøffeste med denne hobbyen. Gleder meg så fælt til å få inn de første fiskene, hehe. Men dyrevelferden må komme først naturligvis
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap