Dagens sprøsmål: lav ph med redmoor-rot?

Jeg har lagt en redmoor-rot i en bøtte med vann. Målte pH i vannet i går, og den var på 6,2, mens pH i springvannet er 6,7. Jeg vil helst ikke ha lavere pH i akvariet enn springvannet, ihvertfall ikke når jeg en gang begynner med kulefisk. Kan det forventes at rota bare vil fortsette å pøse ut garvesyre? KH er bare 1 i springvannet.
Du kan nok regne med at den vil gi ut noe over et stykke tid. Men redmoor er ikke så voldsomme på dette. Du kan heller ikke regne med å holde pH i karet lik springvannet, siden nitrifikasjons-prosessen i seg selv senker pH. Du må nok påregne både hyppige vannbytter og mulig behov for buffere for å holde pH der du vil. En KH på 1 i krana er heller ikke egnet til å holde noen stø pH...tvert imot.
Jepp, jeg har nok tenkt at jeg etterhvert må satse på litt KH-økning for å stabilisere pH. Da er vel natron en mulighet?
Natron er en mulighet for å øke KH, ja. Spørsmålet er vel mere om øket KH får pH opp litt vel mye. Dette vil etterhvert vise seg, når kommer karet kommer "til seg selv" etter innkjøring og introduksjon av fisk.
Sikker et dumt spørsmål, men jeg kjenner at jeg må ha alt inn med teskje...:

Bør jeg prøve å mikse, trikse og justere det fram til ønskede verdier før eller etter at jeg setter inn fisk i karet? Jeg kan vel ikke begynne å endre for mye på vannverdier etter at fisk er på plass? Evt. veldig gradvis?

Det siste...forsiktige, små justeringer gradvis etter at karet har stabilisert seg liit mere.

Akkurat nå under innkjøringen er det ikke så mye vits i å klusse så mye med dette, med mindre pH faller for nær 6,0 eller under. Men du kan jo alltids teste litt smått hvor mye natron du må bruke for å få KH opp til f.eks. 3, og notere deg hvilken pH.økning du får. Før alltid logg over det du foretar deg...det er lett å glemme detaljer man trenger i ettertid
Ok, bra - alltid greit å være godt forberedt, det kommer sikkert nok av andre utfordringer etterhvert Takk for svar - nok en gang!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap