- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Dagens sprøsmål: lav ph med redmoor-rot?
Dagens sprøsmål: lav ph med redmoor-rot?
Jeg har lagt en redmoor-rot i en bøtte med vann. Målte pH i vannet i går, og den var på 6,2, mens pH i springvannet er 6,7. Jeg vil helst ikke ha lavere pH i akvariet enn springvannet, ihvertfall ikke når jeg en gang begynner med kulefisk. Kan det forventes at rota bare vil fortsette å pøse ut garvesyre? KH er bare 1 i springvannet.
Postet 15.01.15 kl 21:45
Du kan nok regne med at den vil gi ut noe over et stykke tid. Men redmoor er ikke så voldsomme på dette. Du kan heller ikke regne med å holde pH i karet lik springvannet, siden nitrifikasjons-prosessen i seg selv senker pH. Du må nok påregne både hyppige vannbytter og mulig behov for buffere for å holde pH der du vil. En KH på 1 i krana er heller ikke egnet til å holde noen stø pH...tvert imot.
Postet 15.01.15 kl 22:07
Postet 15.01.15 kl 22:11
Postet 15.01.15 kl 22:27
Postet 15.01.15 kl 22:42
Det siste...forsiktige, små justeringer gradvis etter at karet har stabilisert seg liit mere.
Akkurat nå under innkjøringen er det ikke så mye vits i å klusse så mye med dette, med mindre pH faller for nær 6,0 eller under. Men du kan jo alltids teste litt smått hvor mye natron du må bruke for å få KH opp til f.eks. 3, og notere deg hvilken pH.økning du får. Før alltid logg over det du foretar deg...det er lett å glemme detaljer man trenger i ettertid
Akkurat nå under innkjøringen er det ikke så mye vits i å klusse så mye med dette, med mindre pH faller for nær 6,0 eller under. Men du kan jo alltids teste litt smått hvor mye natron du må bruke for å få KH opp til f.eks. 3, og notere deg hvilken pH.økning du får. Før alltid logg over det du foretar deg...det er lett å glemme detaljer man trenger i ettertid
Postet 15.01.15 kl 23:00
Postet 16.01.15 kl 09:09