- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt og gh
Nitritt og gh
Jeg sjekket vannverdiene mine i dag og niitrittesten ga utslag på 0,15 mg/l! Dette er første gangen det har visst en verdi over 0 mg/l, årsaken er sikkert at jeg begynte å fore fiskene oftere i det siste. Jeg har byttet 1/3 del av vannet og verdien etter det ga utslag på 0,05 mg/l.
Jeg lurer på hvorvidt farlig er slik utslag, og om det er en grunn til bekymring? Bør nitrittnivået alltid være 0, eller er litt nitritt ikke farlig? Bør jeg bytte vann i morgen også for å bli kvitt nitritt?
Jeg holder også på å øke GH i vannet da det var veldig lav, ved hjelp av GH/TH + fra Noraq. Det står på pakningen at GH økning bør skje gradvis, og jeg prøver å øke litt for hver dag.
Det står at en måleskje øker GH med 3 dh. Men er det greit om jeg øker det med 3 dh hver dag? Jeg har begynt på 3 dh og nå ligger det på 8. Jeg må gå opp til ca 13.
Jeg lurer på hvorvidt farlig er slik utslag, og om det er en grunn til bekymring? Bør nitrittnivået alltid være 0, eller er litt nitritt ikke farlig? Bør jeg bytte vann i morgen også for å bli kvitt nitritt?
Jeg holder også på å øke GH i vannet da det var veldig lav, ved hjelp av GH/TH + fra Noraq. Det står på pakningen at GH økning bør skje gradvis, og jeg prøver å øke litt for hver dag.
Det står at en måleskje øker GH med 3 dh. Men er det greit om jeg øker det med 3 dh hver dag? Jeg har begynt på 3 dh og nå ligger det på 8. Jeg må gå opp til ca 13.
Postet 19.01.15 kl 22:41
Overforing kombinert med et filter som er på kanten av sin kapasitet kan lett føre til nitritt. En verdi på 0.15 ppm er ikke noen kjempekrise, så lenge du retter opp dette med foringen og gjør et vannbytte for å rette opp situasjonen. .
Ja, NO2 bør i prinsipp alltid være på null. Selv små mengder kan være skadelig for fisken i det lange løp. Hvis man stadig har slike episoder bør man ta sine drfitsmetoder og akvariefilteret opp til vurdering.
Å endre med 3 GH hver dag er i meste laget, syns jeg. Det koster ingenting å gjøre en noe mer gradvis økning. Hold også øye med pH.
Ja, NO2 bør i prinsipp alltid være på null. Selv små mengder kan være skadelig for fisken i det lange løp. Hvis man stadig har slike episoder bør man ta sine drfitsmetoder og akvariefilteret opp til vurdering.
Å endre med 3 GH hver dag er i meste laget, syns jeg. Det koster ingenting å gjøre en noe mer gradvis økning. Hold også øye med pH.
Postet 19.01.15 kl 23:27
Endret: 19.01.15 kl 23:29
Postet 20.01.15 kl 10:07
Hvor ofte filteret bør taes, kommer an filterets kapasitet, volum og bestykning i forhold til akvariets volum og belastnig, samt hvilke andre vedlikeholdsrutiner man følger. Sjeldne vannbytter, lite slamsuging og høy bio-belastning medvirker til mye bio-avfall som havner i filteret og tetter det. Romslig filterdimensjon ("overfiltrering") og gode rutiner gjør at det kan gå måneder mellom hver gang man trenger å gjøre noe med filteret. Det motsatte kan gjøre at et filter går tett på en uke eller to. Innvendige filter krever ofte litt mer enn utvendige, siden de som regel har små filtervolum.
Vet ikke hva slags filter karet ditt kom med, med Juwel har sjelden akkurat overdimensjonerte filtre. Det stiller altså høyere krav til akvaristen.
Vet ikke hva slags filter karet ditt kom med, med Juwel har sjelden akkurat overdimensjonerte filtre. Det stiller altså høyere krav til akvaristen.
Postet 20.01.15 kl 10:21
Det vet jeg dessverre ikke så mye om selv... fikk kjøpt akvariumet fra en som har brukt det før, og fikk ikke noe særlig mer info, det står heller ikke noe på pumpen da det ble vasket bort etter hvert. Jeg skifter vannet minst 1-2 ganger i uken og slamsuger hver gang. jeg skal være forsiktig med foringen og se hvordan det blir videre. takk for hjelpen
Postet 20.01.15 kl 14:00
Postet 20.01.15 kl 16:12
Jeg har nå skylt filtersvampene og det ser ut som filteret ble litt sterkere. (skylte i en bøtte med akvarievann). Bør jeg bytte vann hver dag helt til nitritt blir på 0?
I dag fikk jeg også en tester for KH som viste bare 2 dH. Hvor alvorlig er dette? Har lest om at KH og pH henger sammen, og jeg ønsker ikke å få for høy pH ved at jeg øker KH. Kunne natron gjøre susen, eller bør jeg la være å endre på noe i det hele tatt?
En annen ting jeg er litt bekymret for er at fiskene virker veldig stresset i dag, kobbertetraene jager etter hverandre hele tiden og det ser ikke ut som lek, det er tydelig at de sloss... en av tetraene gjemmer seg hele tiden i øvre hjørne i akvariet, og om den kommer ut, blir den tydeligvis mobbet av de andre tetraene...
Det finnes 4 ting som jeg kommer på at kan være årsak:
- nitritt på 0,05mg/l (?)
- altfor hyppig økning i GH ( jeg økte det fra 3 til 8 på noen dager... første gangen har jeg økt med 3 dh med en gang da jeg trodde det skulle være greit, men var forsiktigere de neste gangene)
- lav kH?
- forskjell i strømretningen da jeg snudde filterpumpen litt opp... kanskje er de stresset pga en endring de ikke var vant til fra før?
Er det noe annet som kan være grunnen?
Hva bør jeg gjøre?
I dag fikk jeg også en tester for KH som viste bare 2 dH. Hvor alvorlig er dette? Har lest om at KH og pH henger sammen, og jeg ønsker ikke å få for høy pH ved at jeg øker KH. Kunne natron gjøre susen, eller bør jeg la være å endre på noe i det hele tatt?
En annen ting jeg er litt bekymret for er at fiskene virker veldig stresset i dag, kobbertetraene jager etter hverandre hele tiden og det ser ikke ut som lek, det er tydelig at de sloss... en av tetraene gjemmer seg hele tiden i øvre hjørne i akvariet, og om den kommer ut, blir den tydeligvis mobbet av de andre tetraene...
Det finnes 4 ting som jeg kommer på at kan være årsak:
- nitritt på 0,05mg/l (?)
- altfor hyppig økning i GH ( jeg økte det fra 3 til 8 på noen dager... første gangen har jeg økt med 3 dh med en gang da jeg trodde det skulle være greit, men var forsiktigere de neste gangene)
- lav kH?
- forskjell i strømretningen da jeg snudde filterpumpen litt opp... kanskje er de stresset pga en endring de ikke var vant til fra før?
Er det noe annet som kan være grunnen?
Hva bør jeg gjøre?
Postet 22.01.15 kl 22:09
Endret: 22.01.15 kl 22:11
Bra at nitritt går ned. Du kan gjerne bytte litt vann hver dag til den er nede på 0.
Uroen i karet tipper jeg kommer av at du øker GH så mye, og så fort.
KH skal ikke ha noe å si på fiskenes oppførsel, og heller ikke strømforholdene, så lenge vannet ikke plutselig strømmer mye mer eller mye mindre enn før. Øker du KH med natron, vil også pH øke. Hva ligger pH på nå da ?
Uroen i karet tipper jeg kommer av at du øker GH så mye, og så fort.
KH skal ikke ha noe å si på fiskenes oppførsel, og heller ikke strømforholdene, så lenge vannet ikke plutselig strømmer mye mer eller mye mindre enn før. Øker du KH med natron, vil også pH øke. Hva ligger pH på nå da ?
Postet 22.01.15 kl 23:25
Postet 23.01.15 kl 11:23
Postet 23.01.15 kl 11:28