Nitrittproblem

Hei, jeg kjøpte meg nytt akvarie 40l for en uke siden og kickstartet dette, men filtreringen er ikke god tror jeg, det tetter seg hele tiden og filtret virker tett, men virker likevel rent. Nå har jeg altså fått nitritt 0,5, det går to guramier oppi der, burde disse tas ut til jeg får orden på vannverdiene?
Det er klart det er best å flytte dem bort, og uansett bør ikke noen gurami-arter gå i 40 liter.
Mener du at filteret virker tett men ikke er skittent ? Var det samme filter du spurte om tidligere, som var helt svart ? Vet ikke hva slags filter dette er, men kanskje det er i minste laget, eller ikke satt opp riktig ?
Tenkte guramiene bare skulle gå der for å drette dem, de ser ut til å trives der. De skal forhåpentligvis ikke bli der lenge. Ja filteret var nesten svart og filtreringen gikk dårlig, så jeg skylte det lett i akvarievannet når jeg byttet vann, men det vannet ble ikke møkkete. Så jeg vet ikke jeg, filteret var satt opp. Filteret sitter utvendig på en måte, altså ikke under vann. Filteret er tynt og stivt.
Som sagt er 40 liter alt for lite for et par blå guramier.
Er det et hang-on filter ? Hva slags ? Skjønte ikke helt det der med at "filleret er tynt og stivt", faktisk.
Ok, ja så er det for lite da, men fikk tips av andre at det skulle være det for å drette dem. Når det gjelder filteret er det ikke så stivt at jeg ikke kan bøye det, men helt annen type enn det jeg har fra før, i selskapsakvariet. Der er det svampfilter.
Bøye filteret ?? Hva heter dette filteret, da ?
Hvis filteret ikke var møkkete, hvordan ble det "svart" ? Forandret det seg da du skyllte det ?
Jeg vet ikke hva filteret heter, men filteret er jo det vannet passerer gjennom ikke sant?
Hvis du ikkevet hva slags merke/type det er, så får du ta en titt på det. Ett eller annet sted på filteret fins det en plate med produsent og typebetegnelse.
Er nok et sånn hang-on filter sikkert.
Det sier jo ingenting om filteret...da må man vite merke og type, men det svarer du jo ikke på.
Høres ut som den kickstarten din ikke har fungert, ettersom nitritt er kommet etter en uke. Dette er hva som skjer i kar som ikke er innkjørt. Sjansen er til stede for at det blir mer nitritt fremover.
Under filteret sitter det tre bokser, inni der er det nettingposer med noe pinnelignende svarte knekkbare greier oppi, skal de være der?
Merket heter BOYU submersible pump MR 500 220240V-50hZ 7W Hmax0,6M Omax500L/h Ta40C
Høres helt merkelig ut...har du mulighet til å ta noen bilder sav filteret og hvordan det er montert i akvariet ? Hvis det står "submersible" på den, skal den vel være i vann, ikke utenpå akvariet ?
Såvidt jeg kan forstå skal pumpa være i vann, og filtermediene over vannet. Filteret ble nok svart på grunn av at det er kull i de posene. Hvis det er bare er sånne svarte pinner (kull) som filtermedium, fungerer det ikke som filter. Filterbakterier trives ikke på kullfilter, som er et kjemisk filter, ikke biologisk.
Inaktiv bruker
Høres misstenkelig ut som et Boyu-akvarium med innebygget filter hvor det er et "sugerør" ned i vannet og resten ligger over vannet. Hvis det er tilfelle er de svarte "boksene" kullfilter.
Fyll opp et lag med Eheim Ehfisubstrat og legg på en blåfiltermatte på toppen så har du filter som fungerer greit ved liten belastning i karet.
MakcFish beskriver denne godt. Her er bilde av det, mener dere jeg bør bytte disse delene til noe annet? Filtermedium, er det de boksene med kull? Det ligger jo også en matte over disse, den vet jeg ikke navnet på.
Fjern boksene med kull, de har ingen filtreringseffekt i nitrogensyklusen. Tøm dem, og fyll dem med biologisk filtermateriale. Eheim SubstratPro er et godt valg i så måte.
Inaktiv bruker
Fjern alt i boksen, legg et lag med Ehfisubstrat Pro og et lag med blåfilter så er du i mål hvis du IKKE skal belaste det mye. Skal du ha "masse" fisk i karet ville jeg tatt ut hele filteret og satt inn et annet med bedre kapasitet.
Jeg har samme karet her til yngel og jeg har et Eheim Biopower 160 i dette karet.
Jeg tok vekk boksene med kullfilter og den tynne filtermatta og byttet det ut med en sort/blåfiltersvampmatte i stedet. Hadde deretter 15ml Bacto Active i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap