Tetraer og skalare treng ikkje surt vatn

Ein ting som irriterer meg litt på akvaforum er når ein nybegynner spør om råd, og har ph litt høgare enn 7 får kommentar at haun ikkje bør ha sør-amerikaske tetraer.
Dette er ikkje mkorrekt. Det er vel in god del tetraer som krever surt vatn for å få fram yngel, men sjølv kardinaltetra kan greitt gå i ph på bortimot 8.

http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0044-59672008000400023&script=sci_arttext

viser ein test for kardinaltetra sin følsomhet for transport i ulike ph verdier, og så lenge ph 7.

Til slutt discus. Viltfanga diskus bør ha spesielle forhold, men oppdrettsdiscus kan også gå i ph > 7. Stendker gir referansevedier. The main water parameters for our discus fish lie within the following tolerance range: hardness 0-30, carbonate hardness 0-25, pH value 4.0-8.3;

Dersom nokon på akvaforum hadde spurt om dei kunne ha discus i gh 25, kh 20 og ph 8, hadde det kommet ein del protester.

Det viktigaste er å ha liten variasjon, spesielt for følsomme arter som kardinaltetra og discus.
Bør vel kanskje være litt forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner fra bioassays på 96 timer der registrert respons var overlevelse vs død?
Disse parametre er yttergrense av hva de kan overleve i og ikke hva de trives i..
Det som annbefales her på forumet er verdier nærmest det de lever i i et naturlig habitat..
Det at de overlever er ikke det samme som at de trives!!

MEN BARE IRRITER DEG DU
Dinnaz
Disse parametre er yttergrense av hva de kan overleve i og ikke hva de trives i.. Det som annbefales her på forumet er verdier nærmest det de lever i i et naturlig habitat.. Det at de overlever er ikke det samme som at de trives!! MEN BARE IRRITER DEG DU:)

Tja, uttrykket var irriterer meg litt, så irritasjonsnivået er ikkje så stort.

Kardinaltetra var kanskje litt ekstremt eksempel , og å nærme seg 8 er for nær kanten, men 4-6 i akvaforum er meir ekstremt enn det eg ser i andre databaser.
Som forøvrig har 2 akvarier med ph under 6, men der ville svoltne ciklider ete opp tetraene før eg kunne teste ut levetida.

Uttrykket ditt: Det at de overlever er ikke det samme som at de trives
gjelder også i naturen. Der er det ikkje bare vannverdiene som bestemmer kor fisken kan leve.
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap