- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Senke ph langsiktig
Senke ph langsiktig
Hei. Jeg har litt høyere pH i karet enn jeg skulle ønske. Den ligger på 7.2, og vannet i springen er 6.5, som jeg gjerne skulle hatt. Det er sanden i karet som er synderen, men siden pH er stabil og ikke kritisk høy har jeg ikke lyst til å bytte den ut om jeg kan fikse dette på annet vis.
Problemet er at alle måte å senke pH som jeg ser involverer å senke pH på vannet i bøtta før du har det i karet. Dersom jeg gjør det vil jo pH bli alt for lavt i karet en stund før det stiger.
Hvordan gjør jeg dette på en fornuftig måte? Nå er det en stund siden jeg målte kH, men jeg synes å huske at den var ganske lav. pH i karet er stabilt da. Om enn stabilt feil.
Problemet er at alle måte å senke pH som jeg ser involverer å senke pH på vannet i bøtta før du har det i karet. Dersom jeg gjør det vil jo pH bli alt for lavt i karet en stund før det stiger.
Hvordan gjør jeg dette på en fornuftig måte? Nå er det en stund siden jeg målte kH, men jeg synes å huske at den var ganske lav. pH i karet er stabilt da. Om enn stabilt feil.
Postet 16.04.15 kl 16:00
Postet 16.04.15 kl 17:04
KH og syrer i vannet (co2, syrene i torv røtter o.l) har en direkte sammeheng hvor PH din ender opp å stabilisere seg. Jo høyere KH jo høyere PH. Så vill du senke PH'en på en permanent og stabil måte, er vell eneste vei å bruke RO/DI vann for så å øke til ønsket KH.
Du kan bruke ting som røtter/catappa blader, torv o.l til å senke PH (alt dette inneholder "Tannic acid" i mer eller mindre grad, husker ikke det norske navnet). Men dette er vanskelig å bedømme hvor mye det vill senke PH'en over tid (nøytralisere KH'en) og vill farge vannet til en viss grad. Å det blir vanskelig å holde det stabilt med vannskifter.
Du kan bruke ting som røtter/catappa blader, torv o.l til å senke PH (alt dette inneholder "Tannic acid" i mer eller mindre grad, husker ikke det norske navnet). Men dette er vanskelig å bedømme hvor mye det vill senke PH'en over tid (nøytralisere KH'en) og vill farge vannet til en viss grad. Å det blir vanskelig å holde det stabilt med vannskifter.
Postet 18.04.15 kl 12:54
Endret: 18.04.15 kl 12:56
Og hva skjer hvis du bruker RO/DI -vann og mineraliserer det dit det trenger å være, Malakian ? Øker du KH vil pH også stige, seff. Så hvis RO-vann har 6.8-7 i pH og du øker KH, så ender du fort opp med høyere pH enn hva TS allerede har. Skal han senke pH i et kar som motarbeider akvaristen pga. f.eks. bunnlaget (som antagelig øker KH), er det kun to måter å gjøre det på : enten å bruke et alkali/syre-basert buffersystem, eller bruke en form for syre som "eter opp" KH. Den første metoden gir stabilt vann, den andre gjøre det ikke.
Postet 18.04.15 kl 15:12
SilverShadedOg hva skjer hvis du bruker RO/DI -vann og mineraliserer det dit det trenger å være, Malakian ? Øker du KH vil pH også stige, seff. Så hvis RO-vann har 6.8-7 i pH og du øker KH, så ender du fort opp med høyere pH enn hva TS allerede har. Skal han senke pH i et kar som motarbeider akvaristen pga. f.eks. bunnlaget (som antagelig øker KH), er det kun to måter å gjøre det på : enten å bruke et alkali/syre-basert buffersystem, eller bruke en form for syre som "eter opp" KH. Den første metoden gir stabilt vann, den andre gjøre det ikke.
Så klart øker PH med å tilsette KH, det er jo det karbonater gjør, sa jeg noen gang at den ikke gjør det? Men uten noe form for karbonater (som RO/DI vann) vill du ha ekstremt ustabil ph å ha enorme svigninger for de minste ting, og bakteriene dine i filteret vill dø, eller gå I dvale om ikke annet. Poenge mitt var et du ikke kan f.eks si at 1 catappa blad "spiser opp" si 1 i KH. Alt for mange variabler, så beste måten å senke KH å vite nøyakitg hva du har, er RO/DI tilsatt vist mengde buffer.
Postet 18.04.15 kl 15:57
Endret: 18.04.15 kl 16:05
Postet 18.04.15 kl 16:58
Hvordan skal han da klare å holde PH nede med buffer systemer om bunnlaget kontinuerlig tilsetter vannet karbonater, uten å måtte konstant følge med på KH å tilsette mer buffer? Blir jo mer eller mindre samme problemstilling.
PS: Jeg synes du bør tenkte litt på hvordan du blir oppfattet over forum. De to siste postene rettet til meg oppfatter jeg som ganske nedlatende tone over det hele.
PS: Jeg synes du bør tenkte litt på hvordan du blir oppfattet over forum. De to siste postene rettet til meg oppfatter jeg som ganske nedlatende tone over det hele.
Postet 18.04.15 kl 17:19
Endret: 18.04.15 kl 17:23
I tillegg ville faktisk RO/DI vannet (sett at det har lavere KH enn allerede i akvariet) vært med på å gjøre bunnlaget raskere "stabilt". Jo mindre karbonater du har i vannet, jo fortere vill karbonatene i bunnlaget løses opp/bli brukt opp.
Forestten, RO-vann og RO/DI-vann er ikke det samme. Vist vi skal være pirkete
Forestten, RO-vann og RO/DI-vann er ikke det samme. Vist vi skal være pirkete
Postet 18.04.15 kl 17:37
Endret: 18.04.15 kl 17:47
Karbonat-buffer kan ikke alene bufre vann på den sure siden. Vil man ha ganske surt vann, må man enten drive akvariet med farlig lav KH (noe mange gjør), eller gå over på et annet buffersystem enn KH/karbonat.
Det er ikke nedlatende, for før man kan kan gi et adekvat svar på et spørsmål, må man vel forstå spørsmålet/problemet, eller hva ? Og i dette tilfellet, kjemien bak det. En trådstarter er ikke tjent med svar som ikke har noen forutsetning for å fungere. I dette tilfellet, hva om han gikk ut og kjøpte et (dyrt) RO-anlegg til ingen nytte ? Jeg beklager hvis du syns det er nedlatende at jeg retter på deg, men jeg syns ikke det er riktig at feilinfo skal fremstilles som løsning.
Det er ikke nedlatende, for før man kan kan gi et adekvat svar på et spørsmål, må man vel forstå spørsmålet/problemet, eller hva ? Og i dette tilfellet, kjemien bak det. En trådstarter er ikke tjent med svar som ikke har noen forutsetning for å fungere. I dette tilfellet, hva om han gikk ut og kjøpte et (dyrt) RO-anlegg til ingen nytte ? Jeg beklager hvis du syns det er nedlatende at jeg retter på deg, men jeg syns ikke det er riktig at feilinfo skal fremstilles som løsning.
Postet 18.04.15 kl 17:44
"Heheh...du ser ikke problemet, skjønner jeg. "
"Og hva skjer hvis du bruker RO/DI -vann og mineraliserer det dit det trenger å være, Malakian ? Øker du KH vil pH også stige, seff."
Unødvendig måte å formulere seg på og ganske nedlatende spør du meg. Og du kan ikke si til meg om det er nedlatende eller ikke, det kommer vell ann på personen som oppfatter det? Mulig jeg er litt sensitiv, men tror ikke det. Jeg sa da aldri at KH vill senke PH, eller ikke øke den. Tanken min bak det, som jeg prøvde å si tidligere er at de fleste har litt KH å gå på, dermed har mulighet til å senke PH litt ytterliggere om ønskelig, han sa tross alt han ikke hadde testet KH på en stund.. Men ser at det ikke går i dette tilfellet med informasjonen som er påpekt.
Men ser fortsatt ikke hvordan et buffer system vill endre dette, da det vill forstsatt være gradvis økende KH som kommer fra bunnlaget, som vill øke PH'en uansett.
"Og hva skjer hvis du bruker RO/DI -vann og mineraliserer det dit det trenger å være, Malakian ? Øker du KH vil pH også stige, seff."
Unødvendig måte å formulere seg på og ganske nedlatende spør du meg. Og du kan ikke si til meg om det er nedlatende eller ikke, det kommer vell ann på personen som oppfatter det? Mulig jeg er litt sensitiv, men tror ikke det. Jeg sa da aldri at KH vill senke PH, eller ikke øke den. Tanken min bak det, som jeg prøvde å si tidligere er at de fleste har litt KH å gå på, dermed har mulighet til å senke PH litt ytterliggere om ønskelig, han sa tross alt han ikke hadde testet KH på en stund.. Men ser at det ikke går i dette tilfellet med informasjonen som er påpekt.
Men ser fortsatt ikke hvordan et buffer system vill endre dette, da det vill forstsatt være gradvis økende KH som kommer fra bunnlaget, som vill øke PH'en uansett.
Postet 18.04.15 kl 17:53
Endret: 18.04.15 kl 17:57
Måten du også legger det frem på fører ikke til åpen diskusjon, men mer et iritasjonsmoment. Om jeg har rett eller galt. Du kan da også heller prøve å informere meg på en mer konstruktiv/positiv måte, enn den "haha, du fatter jo ingenting" holdningen, som iallefall jeg oppfatter det. (Flere tråder i det siste)
Postet 18.04.15 kl 18:06
Endret: 18.04.15 kl 18:06
MalakianJeg sa da aldri at KH vill senke PH, eller ikke øke den. Tanken min bak det, som jeg prøvde å si tidligere er at de fleste har litt KH å gå på, dermed har mulighet til å senke PH litt ytterliggere om ønskelig, han sa tross alt han ikke hadde testet KH på en stund.. Men ser at det ikke går i dette tilfellet med informasjonen som er påpekt.
Neida, du sa aldri at KH vil senke pH, du sa at høyere KH=høyere pH. Og det er helt riktig
Ja, noen har litt KH å gå på, og da er vi over på den ene metoden jeg nevnte, nemlig å tilsytte syre i stor nok mengde til at KH-bufferen gir opp. Enten man nå bruker pH-minus, catappa, saltsyre eller hva det måtte være. Det fungerer, men som oftest med ustabilt vann som følge (lav eller ikke-eksisterende KH). Men i dette konkrete tilfellet vil jo karbonat fra substratet bare sende pH tilbake til likevekt. Det kan ta laaang tid før substratets bufferkapasitet er oppbrukt.
MalakianMen ser fortsatt ikke hvordan et buffer system vill endre dette, da det vill forstsatt være gradvis økende KH som kommer fra bunnlaget, som vill øke PH'en uansett.
Karbonat bufrer vann på den alkaliske siden for det aller meste. Et buffersystem med andre kjemiske forbindelser enn karbonat, kan bufre vannet til andre pH-verdier, på den sure siden. Det man da i prinsipp gjør, er å fjerne karbonatbufferen (KH) og erstatte den med et annet buffersystem. Det nye systemet vil da "bufre bort" innflytelsen fra bunnlaget, på samme måte som karbonatbufferen (så lenge den fins) bufrer bort syre fra catappablader og røtter. Hvis du putter en skje eddik i akvariet, vil pH falle noe...men en eksisterende karbonatbuffer sender pH tilbake til utgangspunktet ganske kjapt. Samme prinsipp, annet buffersystem....men med et annet buffersystem er det karbonat som bufres vekk slik at pH ikke stiger.
Var det ok forklart ?
Beklager igjen at du oppfatter mine skriverier som nedlatende. Ofte oppfattes det sånn når man blir rettet på...jeg syns jeg har gjordt hva jeg kan for å forklare på en grei måte hvorfor noe ikke fungerer. Jeg sa hehe fordi jeg syns det ble mye samme sak som i den andre tråden, at du kommer med svar som viser at du ikke oppfattet problemstillingen, eller feilinfo. Jeg skal prøve å bli snillere
Edit : Beklager til trådstarter at tråden din har blitt okkupert !
.
Postet 18.04.15 kl 18:58
Endret: 18.04.15 kl 19:01
Jeg er veldig glad for at tråden er blitt okkupert, for det er et interessant tema som fortjener en detaljert diskusjon.
Jeg trodde jeg hadde svart, men ser at jeg tok feil: Jeg luftet vannet over natten før jeg puttet sanden i akvariet for å kunne sammenligne, og ph endret seg ikke overhode fra kranvannet. Så jeg konkluderer med at det kun er sanden som påvirker ph.
RO/DI-vann vet jeg ingenting om. Kan du forklare litt nærmere?
Jeg trodde jeg hadde svart, men ser at jeg tok feil: Jeg luftet vannet over natten før jeg puttet sanden i akvariet for å kunne sammenligne, og ph endret seg ikke overhode fra kranvannet. Så jeg konkluderer med at det kun er sanden som påvirker ph.
RO/DI-vann vet jeg ingenting om. Kan du forklare litt nærmere?
Postet 20.04.15 kl 10:00
Reverse osmose (RO) og ionebytte (DI) er to ulke måter å rense vann på.
I revers osmose bruker man trykk for å tvinge vannet gjennom en membran fra den siden som har høyest konsentrasjon av oppløste stoffer (høyest kjemisk potensiale) til den andre siden som har minst oppløste stoffer. Avhengig av porestørrelsen på membranen, vil molkeyler som er større enn vannmolekyler stanses av membranen, og slik renses vannet. Det er en vanlig prosess for å produsere ferskvann fra saltvann, f.eks. Man kan kanskje si at det er en "fysisk" prosess.
Ionebytte (De-Ionisering/DI) derimot er en kjemisk prosess. Her kjøres vannet gjennom et lag med kjemisk(e) stoff(er) vi kaller ionebyttermasse. Alt etter hva slags ionebyttemasse man bruker, vil ioner fra væsken bytte plass med ioner fra ionebyttemassen. For eksempel kan man på den måten få kalsium-ioner fra vannet til å bindes av ionebyttermassen. Dette fordi massen har større affinitet til kalsium-ionene enn den har til sine egne ioner...den slipper fra seg sine egne ioner til vannet, f.eks. natrium- eller hydrogen-ioner, i bytte for kalsium-ionene. Altså, hvis vi har CaCl2 (kalsiumklorid) i vannet og bruker en "kalsium-sulten" ionebyttermasse, vil vi ende opp med f.eks. NaCl (natriumklorid). Slik renses vannet. Siden ionebyttermassen etterhvert vil "mettes" med de ionene den har tatt opp, må den med jevne mellomrom enten skiftes ut eller re-genereres.
Disse to metodene kan kombineres i ett og samme anlegg, da får man RO/DI-vann. Mest vanlig i ferskvanns-akvaristikken er nok RO alene, da man kan få greie små RO-anlegg til en ganske overkommelig pris.
I revers osmose bruker man trykk for å tvinge vannet gjennom en membran fra den siden som har høyest konsentrasjon av oppløste stoffer (høyest kjemisk potensiale) til den andre siden som har minst oppløste stoffer. Avhengig av porestørrelsen på membranen, vil molkeyler som er større enn vannmolekyler stanses av membranen, og slik renses vannet. Det er en vanlig prosess for å produsere ferskvann fra saltvann, f.eks. Man kan kanskje si at det er en "fysisk" prosess.
Ionebytte (De-Ionisering/DI) derimot er en kjemisk prosess. Her kjøres vannet gjennom et lag med kjemisk(e) stoff(er) vi kaller ionebyttermasse. Alt etter hva slags ionebyttemasse man bruker, vil ioner fra væsken bytte plass med ioner fra ionebyttemassen. For eksempel kan man på den måten få kalsium-ioner fra vannet til å bindes av ionebyttermassen. Dette fordi massen har større affinitet til kalsium-ionene enn den har til sine egne ioner...den slipper fra seg sine egne ioner til vannet, f.eks. natrium- eller hydrogen-ioner, i bytte for kalsium-ionene. Altså, hvis vi har CaCl2 (kalsiumklorid) i vannet og bruker en "kalsium-sulten" ionebyttermasse, vil vi ende opp med f.eks. NaCl (natriumklorid). Slik renses vannet. Siden ionebyttermassen etterhvert vil "mettes" med de ionene den har tatt opp, må den med jevne mellomrom enten skiftes ut eller re-genereres.
Disse to metodene kan kombineres i ett og samme anlegg, da får man RO/DI-vann. Mest vanlig i ferskvanns-akvaristikken er nok RO alene, da man kan få greie små RO-anlegg til en ganske overkommelig pris.
Postet 20.04.15 kl 11:38