Ph synker

Hei, jeg har ett problem med pH verdien mitt i ett av akvariene mine.
Vannet mitt i springen ligger på svak basis (ca. 7,2-7,4), men når jeg tar vannet i akvariet synker det til rundt 6,2.... det er ikke noe problem for fiskene mine enda, siden de vil ha surt vann, men er bekymret for at det vil synke enda mer.

Jeg har ett annet akvarium i tillegg, og har ikke det problemet der. Hva kan være grunnen til dette og hva kan jeg gjøre for å få kontroll igjen (pH-en er stabil rundt 6,2). Kan det være på grunn av jeg har for mange planter/fisker (Det er et 160L akvarium). Skifter også vann ca. hver 1-3 uke, spørs hvor god tid jeg har.

Setter pris på hva som helst av råd og svar
Hvis du har pH på godt over 7 i krana, bør ikke pH synke så mye.
Hva slags bunnlag og innredning har du i karet ? Enkelte bunnlag har en pH-senkende effekt, og enkelte røtter kan også bidra til dette. Dessuten vil pH naturlig synke pga. nitrogensyklusen...dette er 'normalt', og motvirkes av vannbytter. Lar man det gå for lang tid mellom byttene, kan resultatet bli slik du beskriver. I tillegg kan det nok hende du har lav KH...har du målt ?
Har ikke sjekket kH enda, tenke å kanskje gjøre snart... Trur ikke det har noe med bunnlaget å gjøre siden jeg har hatt det for ca. 3 år uten at det har vært noe forskjell, men har en blanding av vanlig grus + sand.
Jeg har 2 røtter i akvariet som kanskje har "trigget" dette, men har også hatt de for ca. 3 år.. Den største forandringen jeg har gjort i akvariet i det siste er å ha fått flere planter (veldig mange), men vet ikke om dette spiller en stor rolle...
Tenker å fortsette med å skifte vann ofte, for å se om det stabiliserer seg, og viss ikke dette hjelper sjekke kH-en...
Tusen takk for svar
Det er helt klart at vannbytter er det enkleste botemiddelet. Plantene har nok ingenting med dette å gjøre.
Men lav KH vil uvergerlig føre til at pH faller mer og fortere enn den normalt skal gjøre, så vil absolutt anbefale deg å teste.
Skal ta å kjøpe utsyr til denne helga, for å få testet det
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap