nytt opsett fra pH 8 til pH 6, hva med filterbakteriene ?

driver og gjør om tanken fra tanganyika til søramerikaner men en tanke som slo meg er... hva med bakteriene i filteret ? trenger de omvendig i vannverdier på lik linje med fisk ?

filteret er i gang sammen med mallene under omvending så de vil jo bli omvendt sakte og forsiktig men er det egentlig nødvendig ?
Det skal gå helt fint, men jeg lurer litt på hvorfor du skal ned på pH 6. Dette er en ganske så vanskelig pH å forholde seg til.

Du nærmer deg grensen hvor bakteriene i filteret kan få problemer. Samtidig er det vanskelig å holde høy nok kH for stabil pH.

Får du kraftige svingninger i pH kan du da risikere å ramle så lavt på pH at du får et pH-krasj. Med andre ord så havarerer hele bakterikolonien i filteret.
jeg har pH 6 naturlig i springen og holder søramerikanere, mest apistogramma som liker lav pH.

svigninger har jeg aldri opplevd men grunnen til senkningen er at karet skal omgjøres fra tanganyika til sør amerika

Får du vann fra vannverk, pH på 6 i springen høres forlokkende ut. Svak regulering av kH så er man i mål
får vann av kommunen hvis det var det du mente ?

regulerer ingenting her jeg, tester vannet ved innkjøring av nye kar og har etter å ha satt opp ca 15 kar (omminnredning osv) aldri opplevd ustabile verdier.
tilsetter heller ingenting men det yngles i hytt og pine, fisken har knallfarger og er "blanke i pelsen"
Ph ligger på 7 i springen her..
Men røtter i akvariet (Masse røtter) senker den til ca 6. ser ur som søramerikanerne mine her trives å har det mer eller mindre optimalt
når jeg tenker etter så er det faktisk mulig at min er lavere men testsettene går ikke lavere en til 6.. noen som vet hvordan jeg kan finne ut dette ?
Om du har "kommunalt" vann, får du sikkert vite de eksakte verdiene (ut fra vannverk). En raskt telefon er ofte det som skal til, om de da ikke har liggende vannanalysene ute på nett.

Når det gjelder testing av vann med lav ph, har apoteket ulike testvesker\ teststrips som takler lavere ph enn f.eks tetra sitt testsett.
Tester som er basert på bromkresolgrønn-gul er nøyaktige innenfor måleskala 3,8-5,4, mens bromkreosolpurpur er nøyaktige mellom 5,2 og 6,8
hm, skal ta meg en tur på apoteket bare pengene kommer på konto tror jeg, mistenker at denne rotjungelen min kanskje kan gi en senkende effekt...
Røtter senker ph, ja
Om du tester vannet hyppig, kan en digital måler, kalibrert for sure forhold (altså ph-en), være tingen.
tester egentlig ganske sjeldent, tar en springvanntest en gang i måneden, omtrent det samme i karene.

så lenge fisken er frisk og sprek og "blank i pelsen" så tar jeg det som et tegn på at jeg gjør noe riktig

prøver å ikke bli hysterisk i hobbyen min
Ah, en nyfrelst sør-amerikaner Det kan jeg like!

Hva slags fisk skal få æren av å bo der? Dverg-ciklider?
mona o
Ah, en nyfrelst sør-amerikaner:-) Det kan jeg like! Hva slags fisk skal få æren av å bo der? Dverg-ciklider?

he he.. nyfrelst vil jeg ikke si jeg er for har hatt 5 søramerikanerkar gående lenge... tanganyika var et testprosjekt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap