Fiskeløs innkjøring med salmi

Ok. Jeg har gjort alle feil som går ann ved å ikke lese opp på verken fisk eller akvarium før jeg kjøpte mitt akvarium brukt med fisk (som btw ikke passer i akvariet) Så jeg vil nå starte på nytt med et nytt, større akvarium, og starte helt, helt på nytt uten fisk. Jeg har lest meg opp på innkjøring med salmi metoden en liten stund nå, og jeg er fortsatt ganske forvirret. Har jeg forstått det rett?

Jeg setter inn alt av sand og steiner og planter før jeg har i en startsdose med salmi med en formel som jeg har funnet. Takk silvershaded! [ K/(S*10) ] * L. Så jeg starter med den dosen samli og måler NH4
NH4 skal ligge på 4 som jeg har skjønt. Etter startsdosen måler jeg NH4 hver dag og tilsetter samli etter behov. Hvis ph synker for mye kan jeg tilsette natron.
Jeg måler NO2 som etterhvert stiger. Etterhvert måler jeg NO3 som også stiger.
Jeg gjentar dette i ca. en måned
Når NH4 og NO2 er på 0 er NO3 skyhøyt og jeg tar et stort vannbytte. Når NH4=0 NO2=0 og NO3 er på det rikitge nivået er innkjøringen ferdig.

Spørsmål:
Skal jeg ha noen vannbytter under prosessen bortsett fra det store mot slutten?
Hvor stort vannbytte skal det store mot slutten være?
Hvilket nivå skal NO3 være når innkjøringen er ferdig?
Skal jeg tilsette litt salmi hver dag etter innkjøringen er ferdig før jeg skaffer meg fisk? i så fall, hvor mye?
Hvor lenge må jeg vente etter tilsetning av salmi med å måle NH4 og de andre
Har hørt at det kommer snegler nå og da. Skal jeg plukke dem ut?

Er min tankegang riktig?

Trodde dette skulle gå litt fortere...
Du har forstått det riktig, ja
Måle NH3/NH4 daglig og justere til 4 ppm. De førtse dagene trenger du nok ikke tilsette noe salmi, det tar litt tid før bakteriene formerer seg såpass at man begynner å merke at de "spiser" ammoniakk.

Du kan gjerne gjøre noen nitrat-målinger (NO3) underveis. Blir verdien veldig høy, er det greit å gjøre noen 50% vannbytter underveis. Det vil hjelpe deg på slutten, for da holder det nok ikke med ETT vannbytte for å få ned NO3. Regn med at bruker noen ekstra dager på dette...husk at hver gang du bytter 50% vann, halverer du NO3-verdien. Verdien skal ned på maks 15-20 ppm.

Så lenge karet står uten fisk, må bakteriene mates. Så hvis det tar litt tid før du setter inn fisk, gjør du som vanlig : tilsett salmi til du har 4 ppm.

Det er lurt å vente en halvtimes hvertfall, før du sjekker NH3/NH4 etter at du har tilsatt salmi. Pass på at du ikke kommer over 5 ppm...det sinker innkjøringen. Så ta det litt forsiktig før du lærer deg hvor mye som trengs. Det går ganske fort til det punkt at all NH3/NH4 brukes opp daglig, mens NO2 bare stiger. Når du kommer dit, så vet du jo hvor mye som trengs for å komme fra 0 til 4 ppm.

Snegler og snegle-egg kommer gjerne inn med planter. Du kan bestemme selv om du vil ha mange, noen eller ingen. Kan være greit å ha noen få...de tar alger og belegg. Men de formerer seg veldig fort, så da bare plukker du dem vekk fra glasset.

Virker som du har skjønt prinsippet, og det er supert
Tusen takk, SilverShaded! Du er alltid hjelpsom.

Føler meg klar nå. Trenger bare et akvarium.
Dette blir bra! Lykke til, og hold oss oppdatert!
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap