Påvirkes ph-verdi av røtter?

Som tittelen spør - hvordan påvirkes PH - og andre vannverdier - av røtter i vannet?
Veldig lite. Jeg tenker at butikkrøtter senker ph mindre enn røtter fra naturen. Men det er bare noe jeg ser for meg. Tror ikke du får noe problem med lav ph, ihvertfall.
Det kommer veldig an på hva slags røtter det dreier seg om. Lyse typer (som f.eks. mopani) har liten innvirkning. Mørke, tunge røtter inneholder gjerne en del humus-stoffer og -syrer som kan ha en viss innflytelse på pH. Disse farger også vannet.
Vannlilje..."butikkrøtter" kommer nok fra naturen de også, så lenge de ikke er av plast. Å gjette hjelper ingen.
Sånne mørke røtter vil jeg anbefale og legge i en bøtte med vann eventuelt koke.
Du får et veldig lite sjarmerende vann om du legger de rett i. Er klok av skade der :-p.
De påvirker også ph som sagt her. Men anbefaler absolutt og prøve og få ut mest mulig farge. Med mindre du vil ha akvarie vann som er brunt da. Er ikke skittent vel og merke men bare ikke fullt så pent og se på
Med masse røtter som farger av får man sånn "te-vann" farge, som minner litt om sortvann - noe noen typer fisk trives veldig godt i. En del fisk ser riktig så fine ut i dunkel belysning og sortvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap