PH-verdi

Oida. Jeg har nettopp målt pH-verdien på vannet i 60-literen, og resultaten ble noe annet en jeg ønsket. Jeg bruker [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=306&HKatID=]denne[/URL] testen.

Jo, det har seg nå sånn at vannet ble blått. Blått som i 7.0-7.5 blått. Ikke bra. Spesielt ikke for sommerfuglciklidene som går der. Det jeg lurer på er hva som har skjedd? I dette karet er det røtter og kokosnøtthuler, og det har vært eikeblader.

Fiskene ser helt sunne og friske ut, ingen tegn til noe annet. Er det greit at disse fiskene går disse vannverdiene, eller skal jeg skynte meg ut og plukke eikeblader så fort som mulig?

Sommerfuglciklidene klarer seg fint selv om pH går over 7(6-8). Jeg foretrekker å holde pH lit under 7 fordi det følger med andre fordeler med dette blandt annet fri CO<sub>2</sub>.

Har du mulighet til å plukke Eikeblader som må du gjøre dette under regelen kjekt å ha. Skal du endre vannverdiene så gjør dette sakte.

Hva som har skjedd med pHverdien er ikke godt å si, det er kun du som vet om du har tilført karret noe i det siste som ikke er gjort før.
Kanskje vannverket som tuller med deg. Det har skjedd mer enn èn gang her i Oslo :P Plutselig går kranvannets PH under skalaen.. Så moralen må vel være å sjekke før vannbytter, samt ta en en ekstra kikk på hva man egentlig har av sand/dekorasjoner i karet skulle det ikke være vannverket som er synderen.
Har jo lagt oppi to stein.. Men jeg tror ikke at det er årsaken, da vannet i springen er litt blåere enn vannet i akvariet igjen. Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg får målt GH/KH nå. Bruksanvisningen var på et annet språk enn jeg kunne. Skjønte litt av tysken. Men det ordner seg.

Egentlig så gjør det ikke så mye. Sommerfuglene klarer seg, og jeg slipper å tilsette så mye i det nyoppsatte tanganyikaakvariet. Setter ned en koskosnøtt hule til, og plukker noen eikeblader i morgen, så skal vi se om det sakte, men sikkert går nedover.

Sist jeg målte PH i vannet her, ble den gul, så jeg skyller litt på vannverket
sette opp og ned ph
hva kan man bruke for og sette opp og ned ph verdien, bortsett fra det man får kjøpt i butikk?
natron hever pH'en. Eller kalkstein, skjellsand og pulver fra Noraq om du føler for å bruke penger :P
Sjekk vannverdiene på vannet i krana. Jeg har ph 5 og gh på 0 i springvannet mitt. Dersom ph er lavere i kranvannet så kan du senke ph'en med vannskifter, skulle jeg tro?
Målte nettopp PH-verdien på vannet i krana. Her og nå ligger den på 7.5, det samme gjelder karet. Tror jeg lar verdiene være sånn til jeg får plukket noen eikeblader jeg kan ha oppi.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap