Ph dropp i innkjøringa. hjelp!!

Jeg er på dag 16(tror jeg) i innkjøringa (fiskeløst) og jeg har ikke målt ph på to dager, og når jeg målte nå og testen var oransj!!? ALtså langt under 6. Jeg tok ut vannet til testen, så tok jeg i salmi og så testet jeg. Altsa salmi før test. Siden pH var så lav tok jeg i litt natron. Ikke sikker på hvor mye. Ca. en kvart teskje. Kom på i etterkant at det kan være litt mye med tanke på at jeg akkurat tok i salmi, og nå er pH skikkelig mørkeblå. Altså mye høyere enn 7,6. Det kan umulig være bra for bakteriene! Hva skal jeg gjøre? Prøve å senke pH? Vannbytte?

Alt dette skulle blitt målt og tilsatt osv. ca. 18:30, men det glemte jeg selvfølegelig...
Beklager hvis jeg skriver uforståelig, men jeg er stressa :/
Ingen grunn til panikk! Har gjort det samme selv, og null problem. Bare følg med pH, evt bytt litt vann eller tilsett litt eddik. Mener å huske at jeg ikke trengte å gjøre noen av delene. Salmi øker pH ekstremt rett etter tilsetning, men min erfaring er at den synker til normalt kjapt igjen. Viktig å måle pH hver dag nå, jeg hadde kræsj oftere og oftere etterhvert som innkjøringen skred fram. Tilsatte natron, og alt gikk fint.
Ok, takk for hjelpen, det beroliger meg. Tror jeg tar et lite vannbytte nå, for å føle at jeg har gjort noe, hvis du skjønner. Også skal jeg følge godt med på pH framover.

Er det veldig nøye med hvor mye natron jeg tilsetter, eller kan jeg bare tilsette en liten "dæsj". Tenkte jeg bare skulle prøve meg fram.
Jeg mener å ha skrevet og diskutert noe om dette i denne tråden, fra innlegg 52.

Takk for linken! Fikk svar på alle mine spørsmål
Nå fikk jeg meg en god latter, gitt...etter å ha bedt deg TO ganger i din innkjøringstråd om å huske å sjekke pH
Jepp, er ikke så flink til sånt Klumsete og glemsk, der har du meg...

Nå har jeg ihvertfall lært noe, og skal være ekstra flink til å måle ph framover! Har satt på alarm 18:30 også, så jeg ikke skal glemme meg igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap