Hva kan det være som får fisken til å skvette sånn?

Jeg har et kar med yngel,
to måneder gamle Laetacara Dorsigera.

Dette er vanligvis en glupsk og livlig fisk, som tror det er mat bare man kommer inn i rommet. Da pleier de å gå helt bananas fremme ved frontruten i håp om mat.

De siste tre-fire dagene har imidlertid fisken blitt utrolig skvetten og sky. Det oppsto bare helt plutselig en dag. Skjøv en stol inntil kjøkkenbordet, og hørte det plasket i vill skrekk i yngelkaret da jeg gjorde det! De skvetter for den minste lyd. De skvetter så høyt at de spretter over vannflata så det høres plaskelyder.

Jeg tenkte på forgiftning med en gang. Skiftet umiddelbart vann, og har fortsatt med ekstra vannbytter de neste dagene. Har også fjernet en kunstig, hul trestubbe av keramikk som sto der (de er født i den i fall den hadde begynt å avgi noe skadelig. Den luktet ikke mistenkelig, bare søtt av "jord og vått gress", slik det skal lukte i et akvarium.

Til tross for store vannbytter hver dag nå og mere dempet belysning har de ikke gått tilbake til sin vanlige, tilllitsfulle oppførsel. De ligger alltid i dekning i javamosen og gløtter engstelig rundt seg. Vibrasjoner i gulvet (folk som går forbi osv) sender dem i salto av skrekk.

Dette karet står på samme plassen det alltid har stått, og som alle mine yngelakvarier alltid har stått på. Det har aldri brydd dem før å stå i innfartsåren til kjøkkenet.

Noen som har en idè om hva det kan være? Noe jeg bør sjekke?


Det virker som du har sjekket det som mest nærliggende nemlig nitrit. Sjekk alle vannverdiene som pH, kH og NO<sub>3</sub>. Den siste er søkt da du bytter mye vann. Har du lav kH kan pH fluktuere mye slik at fiskene har sitt fulle hyre med å tilpasse seg. Dette stresser fiskene og kan løse ut denne reaksjonen.
Takk for svar, Geir. Skal holde øye med den flere ganger for dagen de neste dagene. Har en digital ph-måler som er rask og pålitelig å bruke.

Sjekket ph nå nettopp, og den var helt fin for denne fisken og akkurat der den skal være; 6.5
Du har ikke noen snille rolige fisker du kan sette inn sammen med småttisene? Noen som kan vise dem at verden er trygg og virke beroligende på dem.. hvis ikke knøttene er for små til det da.

Eller hvis de er sortvannsfisk (kjenner ikke til disse tassene dine ), så kan du ha litt negrocell i vannet.

Mine Uaru var fryktelig skvettne og livredd alle andre enn meg. Hvis noen kom i nærheten skvatt de rundt i vill panikk og samlet tropp, og smalt borti og skrapet seg opp på røtter. Noen ganger smalt de rett i dekkglasset for så å nesten gå igjennom bunnglasset i det ene hjørnet. Jeg måtte advare alle som kom hit og be dem ta det rolig, og selv stå godt synlig for fiskene inntil glasset så de flølte seg litt tryggere.

Nå er de over i nytt kar og dette er plassert sånn at fiskene har oversikt over hele stua. De ser hvem som er der til en hver tid, ser når folk kommer inn døra og når noen nærmer seg karet - ingen kan komme plump på lenger.

Dette roet dem ned betraktelig. I tillegg satt jeg inn fem scalarer som er rolige og ikke redd for noen i hele verden Og prikken over i en var tilsetning av Negrocell. Jeg har aldri sett Uaruen så rolig og avslappet til omverdenen før.. folk kan gå helt bort til glasset og se på dem uten at de stikker i panikk for å gjømme seg.

Det var ikke noe galt med vannet til mine fisker heller. De var blitt skremt en gang og siden var de redd alt som rørte på seg som ikke var meg. Og det hjalp selvsagt heller ikke på at karet sto så toskete plassert at de manglet oversikt og at folk kom brått på.
Tusen takk for svar, mKaro Det stemmer at disse fiskene setter pris på torvekstrakt i vannet, men jeg har ikke tilsatt det hos disse på en stund. Foreldrene leker og legger egg med en gang de får torv-ekstrakt i vannet

Jeg skal fiske opp noen scalare-bebiser fra 160 literen, og sette oppi til dverg-ciklide yngelen. De delte kar med sju scalare-bebiser inntil for noen dager siden, men så flyttet jeg scalare-bebisene til 250 literen.

Hmmmm....der kom jeg til å tenke på noe...! Kan det være så enkelt?
Kan det ha vært pga dette de ble så skvetne, fordi jeg har fjernet scalarene??? Det er faktisk bare noen få dager siden jeg tok ut scalare-bebisene og lot dverg-ciklidene være igjen alene i karet..
Scalarene er jo alltid rolige og trygge og fremme ved frontglasset i håp om mat.

Herregud...selvsagt er det grunnen! Jeg har jo brukt dither-fish til Laetacara Dorsigera før, og faktisk til og med anbefalt det for andre! Og så sitter jeg nå her og skjønner ikke hvorfor de ble så sky og redde plutselig...dumme meg!

*river seg i håret*

Nå tror jeg at jeg fant svaret
Alt ser ut til å ha ordnet seg nå.

Jeg bestemte meg for å fjerne de stooore kladdene med javamose i det karet, for under den gjemmer det seg mye dr....! Og det gjorde det, gitt. Slamsugde skikkelig og byttet halvparten av vannet i den forbindelse. Satte i et par scalare-bebiser hos dem etterpå, og har skiftet 25% av vannet daglig (det er det jeg pleier).

Men hva det nå enn var som gikk av dem de dagene, så er småfiskene sitt gamle jeg igjen nå.

Det vil si at de stormer til overflaten i en stor mølje så fort jeg kommer inn i rommet, i håp om mat Nå skvetter de ikke unna mere for den minste lyd eller bevegelse, men er tilbake til sitt gamle tillitsfulle jeg og stimer rolig rundt i hele akvariet, tilbringer ikke lenger dagen i dekning
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap