Filterstans, giftnivåer

Jeg leser ofte på forumet at det er snakk om timer før katastrofen inntreffer om filteret streiker. Det er en sannhet med en del modifikasjoner.

Jeg har bl a et kar på 325 l hvor filterpumpen så sitt snitt til å streike i litt over et par døgn før jeg oppdaget det. Ingen synlig reaksjon på fiskene, nitritt knapt målbart, øvrige verdier bra. Jeg åpnet filteret - utvendig Eheim - og luktet på innholdet. Ingen vond lukt, bare den sedvanlige "jordlukten".

Så tok jeg sjansen, startet filteret igjen uten andre tiltak, som f eks vannbytte, og målte vannverdier utover dagen. Den svake antydningen til nitritt forsvant i løpet av et par timer. Ikke noe å merke på fiskene, de spiste og oppførte seg som normalt og viste ingen tegn på vantrivsel.

I mitt tilfelle tålte altså filterbakteriene at vanngjennomstrømningen stoppet opp i 50+ timer uten at det fikk konsekvenser. Jeg understreker at dette er MIN erfaring, med ETT akvarium.

Andre kan ha andre erfaringer. Mange faktorer spiller inn, fiskebelastning, vannvolum, filterets størrelse, overforing, generelt renhold etc. Men har man kontroll på disse faktorene, kan man ha mer tid på seg enn man gjerne tror dersom et filter svikter.

Stephan

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap