Vannverdiene skal endres

Har nå målt PH-,GH- og KH-verdi på vannet i det nyoppsatte tanganyikaakvariet. Slik ser det ut:

PH: 7.2

GH: 4

KH: 3

Disse må opp. Kunne tenke meg å heve PH-verdien til 8.0-8.5, GH-verdien til 10-15 og KH-verdien til litt høyere. Er ikke helt sikker på hva den burde ligge på i et tanganyikaakvarium.

Jeg har gips og natron. Dette er vel noe jeg skal prøve meg frem til selv, men trenger litt veiledning. Skal jeg bruke mål som teskjeer, eller spiseskjeer? Mindre enn teskje igjen?
Ikke ekspert, men noen råd.
Kristian
Jeg har gips og natron. Dette er vel noe jeg skal prøve meg frem til selv, men trenger litt veiledning. Skal jeg bruke mål som teskjeer, eller spiseskjeer? Mindre enn teskje igjen?

Har selv også nettopp startet med gips tilsetning i steden for dH salt for å få opp hardheten i vannet.

Du har gips, det er vel pulver/hobbygips? Har fått informasjon om at gipsen brukes etter at du har støpt dem i passe store/små former og ikke som pulver.

Har derfor selv støpt gips i plast former. Brukte formen som de frossene røde mygglarvene lå i. Det gir små ruter når du deler dem opp. Har vært veldig forsiktig og starta med 2 ruter ved vannbytter i 250 litern. De forsvinner jo etterhvert, men har ikke kommet høyere enn GH > 6 og Kh 3. Økt opp til 3 ruter. Kan hende at jeg tar det for rolig?

Mitt kranvann er GH <3 og KH 0. Har ikke benyttet natron. Natron hever jo både hardheten og Ph i tillegg.

Har fått et råd tidligere på forumet (det gamle forumet) og det er at alt du tilsetter bør være oppløst slik at det vannet du tilsetter har de rette verdiene. Derfor løser du natron opp i vann i en litermål o.l. og tilsetter dette ferdig oppløst i karet. Mengden er det nok andre som vet, men økningen bør skje gradvis.

Selv om jeg ikke har hele svaret til deg er det kanskje et lite steg videre, og så får jeg med meg de rådene som du får videre.
Nå er det endret. Slik ser det ut nå:

PH: 8

GH: 10-12 dH

Dette gjorde jeg ved å prøve meg frem. Tok først oppi en teskje natron, lot det stå i et par minutter og testa. Slik gjorde jeg til den lå på 8. Ble nok litt over to teskjeer. Det samme gjorde jeg med gipsen. Men her ble det < tre teskjer. Eneste "rare" var vel at vannet ble hvitt/tåkete etter gipsen. Det forsvinner vel?
Gips grumser vannet en del, men dette legger seg ganske fort.

Natron vil normalt ikke øke ph til mer enn 8,3, så det er ingen grunn til å være redd for skyhøy verdi med den.
Frank Angell
Gips grumser vannet en del, men dette legger seg ganske fort.

Bruker ikke du å lage *gipsfigurer* før du slipper oppi gipsen? Trodde ikke at det gikk an å tilsette gips i pulverform...?

Er vel lettere mht å få hardheten opp og holde den stabil med pulver.
Gips vil løse seg i vannet enten man bruker "figurer" (så forresten noen dekorative fiskeformer på en pandurobutikk), eller i pulverform.

Selv har jeg ikke helt sansen for støpt gips, syntes den trenger for lang tid på å øke gh, i forhold til pulverform. Når en bytter vann så og si daglig, er det greit med stabile verdier.
Gipsen tilsettes i baljer utenfor karet, slik at det blander seg best mulig
Når jeg tilsetter gips, rører jeg pulver og vann i et litermål og heller i karet ved utblåset til pumpa slik at det får spredd seg mest mulig. Funker bra det. Blir en hvit sky i vannet, men denne er som regel borte innen 10 minutter maks.
Ja det er det jeg sier, en er aldri for gammel for å lære. Det blir jo lettere å få opp hardheten slik.
Kristian
Har nå målt PH-,GH- og KH-verdi på vannet i det nyoppsatte tanganyikaakvariet. Slik ser det ut: PH: 7.2 GH: 4 KH: 3 Disse må opp. Kunne tenke meg å heve PH-verdien til 8.0-8.5, GH-verdien til 10-15 og KH-verdien til litt høyere. Er ikke helt sikker på hva den burde ligge på i et tanganyikaakvarium. Jeg har gips og natron. Dette er vel noe jeg skal prøve meg frem til selv, men trenger litt veiledning. Skal jeg bruke mål som teskjeer, eller spiseskjeer? Mindre enn teskje igjen?

Hvor stort er dette karet ditt?
Hvor fikk du tak i gipsen?
Gips vs gh salt
Hvorfor bruke Gips istede for Gh salt, funker det like bra bare at det er mye billigere eller?

Samme med natron, funker det likebra bare at det er mye billigere?

Er det noe spesiell natron, gips dere kjøpe å evt hvor?
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap