Ph springvann 7,0-7,5 - i akvarium 8

Hva er feilen, hvor kritisk er det for guppy, platy og kampfisk, og hva gjør jeg med det? Panikk nå, bytter 25% vann. Nytt akvarium - ikke skikkelig innkjørt etter dårlig rådgivning i butikk. Samme butikk vil ikke selge meg nitritt nitrat tester og mener d r unødvendig. Dør fisken min nå?
Har du målt med dråpetest i både kranvann og akvarievann?

Leste i en annen tråd at du har puttet skjell i akvariet. Det kan øke pH. Hvis du vil ha bedre kontroll på pH, bør du ta ut skjellene. Det kan også være andre ting som påvirker pH, f.eks. stein (har du noen hvite stein i akvariet?) og evt. bunnlaget. pH 8 er helt fint for levendefødere, men ikke like bra for kampfisk. Hvis du klarer å holde pH noe lavere er det kanskje bedre for kampfisken. Men du bør revurdere fiskesammensetningen.

Fortsett å bytte vann daglig i denne fasen. Hold deg gjerne til den andre tråden du startet ved oppfølging av denne "oppstartssaken", så blir det lettere for oss (og deg selv) å holde oversikt og hjelpe deg

Hvilken butikk er det som gir deg sånne hårreisende råd?? IKKE hør på dem! Du trenger DRÅPETESTER for nitritt, nitrat, NH3/NH4, pH, GH og evt. KH.

Edit: kanskje du skulle gi kampfisken tilbake til dyrebutikken før noen får for sterkt forhold til den?
Først av alt, det er desverre mange, mange folk som blir kastet ut i hobbyen på denne måten. Dårlig råd fra fiskebutikken om innkjøring og fiskesammensetting er klassisk. Du er altså ikke alene. Alt kan fikses, så ta det rolig.

Feil vannverdier kan bare skade fiskene over tid (med mindre det er høye verdier av NH3/4 eller NO2, men det holder du i sjakk med vannbytter). Fiskene dine dør ikke spontant neste dag på grunn av for høy pH og GH. Det kan skje over tid, men det ofte kommer det sykdommer som resultat av svekket immunforsvar (grunnet dårlige vannverdier) og så etterhvert kan de dø. Så lenge du handler raskt tar ingen spesielt skade.

Som Kuledrøm sier, du bør revurdere fiskesammensetningen. Du bør kvitte deg med enten levendeføderne eller kampfisken. Så kan du tilpasse vannverdiene til de fiskene du beholder. Alt går bra!
Først: Tusen takk for svar. Jeg har nok startet for raskt her, og i tillegg er jeg sliten fra før og blir fort stresset. Takk for tålmodighet og svar.

Jeg svarer på deres kommentarer i den andre tråden min, slik Kuledrøm foreslår, og håper dere følger meg inn dit.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap