- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Brønn, vannverdier.
Brønn, vannverdier.
Har startet opp med akvarium. 180l juwel rio. Har i biltema sand(som jeg ikke skyllte), to røtter(sånne lyse), stein fra hagen og planter. Det er ca 3 dager jeg fyllte vann i.
Vannet var veldig grumsete og i dag byttet jeg ca 30% av vannet med regnvann. Og det hjalp.
Nå har jeg sjekket GH og PH. Med overraskende resultater!
Fra kran: PH 5 GH 2-4.
Fra brønn: PH 5
Fra akvariet(har blandet inn 30% regnvann) PH 6(limegrønn) GH 3-5
Testet også regnvannet og det lå på 6 i ph.
Synes det var vannskelig å lese av GH testen(de hadde bare tetra på buddy, har bestillt jbl) Tok i 6 dråper med 10ml vann og fikk lysgrønn. Puttet jeg i 5 mer ble den sterkere grønn. Hvor grønn skal det bli?
Så dette lagde nyt problem for oss, med at vi drikker dette sure vannet. Og utifra det jeg leser så er dette virkelig ikke bra. What to do?
Men hva tenker dere om dette vannet til fiskene?
Ønsker å ha:
sommerfuglciklider
corydoras
Ancistrus
Korallrød smykketetra
og noe annet med flotte farger.
Går disse fiskene, noen andre som er bedre? Bør jeg gjøre noe med akvarevannet?
Kommer nok til å kjøpe noen dunker til å samle opp regnvann siden det tydligvis hjalp på phen.
Vannet var veldig grumsete og i dag byttet jeg ca 30% av vannet med regnvann. Og det hjalp.
Nå har jeg sjekket GH og PH. Med overraskende resultater!
Fra kran: PH 5 GH 2-4.
Fra brønn: PH 5
Fra akvariet(har blandet inn 30% regnvann) PH 6(limegrønn) GH 3-5
Testet også regnvannet og det lå på 6 i ph.
Synes det var vannskelig å lese av GH testen(de hadde bare tetra på buddy, har bestillt jbl) Tok i 6 dråper med 10ml vann og fikk lysgrønn. Puttet jeg i 5 mer ble den sterkere grønn. Hvor grønn skal det bli?
Så dette lagde nyt problem for oss, med at vi drikker dette sure vannet. Og utifra det jeg leser så er dette virkelig ikke bra. What to do?
Men hva tenker dere om dette vannet til fiskene?
Ønsker å ha:
sommerfuglciklider
corydoras
Ancistrus
Korallrød smykketetra
og noe annet med flotte farger.
Går disse fiskene, noen andre som er bedre? Bør jeg gjøre noe med akvarevannet?
Kommer nok til å kjøpe noen dunker til å samle opp regnvann siden det tydligvis hjalp på phen.
Postet 14.09.15 kl 22:02
Drikker dere ubehandlet vann rett fra en brønn ? Ikke noe slags renseanlegg eller justering ? Er kranvannet også fra brønnen ?
En pH på 5 er i laveste laget for de fleste arter...kanskje minst vanskelig for dvergciklidene. Men å heve pH er adskillig lettere enn å senke den Så det burde gå greit med de artene du nevner, om pH heves litt. Men corydoras (eller andre maller) sammen med dvergciklider er ikke å anbefale, siden maller har en annen døgnrytme og heller ikke peiling på revir (som ciklidene er avhengige av).
En pH på 5 er i laveste laget for de fleste arter...kanskje minst vanskelig for dvergciklidene. Men å heve pH er adskillig lettere enn å senke den Så det burde gå greit med de artene du nevner, om pH heves litt. Men corydoras (eller andre maller) sammen med dvergciklider er ikke å anbefale, siden maller har en annen døgnrytme og heller ikke peiling på revir (som ciklidene er avhengige av).
Postet 14.09.15 kl 22:23
Du burde ikke ha corydoras hvis du skal ha sommerfuglciklider. Vannverdiene passer (hvis du øker pH med regnvann), men corydoras aner ikke hva et territorium er, og vil vimse rundt over alt. Da kan de få bank av ciklidene. De er spesielt territorielle når de yngler, og da er det ikke greit å være corydoras.
Postet 14.09.15 kl 22:24
Endret: 14.09.15 kl 22:29
Det blir renset gjennom ett kullfilter og et vanlig hvitt filter. Dette er ikke under vasken, men nede i kjelleren med der vi tar av og på vann og sånn. Jeg har gitt beskjed til huseier og han kjente noen med avansert testegreier som skal komme om noen dager. Vi kan jo ikke drikke sånn vann.
Testet forresten gh på nytt og den var på 2.
Kjempe glad for at vi kan ha somerfuglciklider. Noen tips til andre fisk vi kan ha sammen med de?
Testet forresten gh på nytt og den var på 2.
Kjempe glad for at vi kan ha somerfuglciklider. Noen tips til andre fisk vi kan ha sammen med de?
Postet 14.09.15 kl 22:29
Postet 14.09.15 kl 22:30
Postet 14.09.15 kl 22:46
Postet 14.09.15 kl 22:55
Postet 14.09.15 kl 23:42
Forslag til fisk
Har nå søket meg i hel i fiskebasen, blir så engasjert.
Så da lurer jeg på funker de sammen, og er mengden grei? Eller blir det fort for fult? Eller er det lite fisk?
Sommerfuglciklider, vanlig og electric blue. 1 hann og 3 hunder av hver type. Når de evt danner par, burde jeg ta vekk de andre damene da?
En stim med 5 Otto(Otocinclus vestitus).
En stim med 10 smykketetra.
Og Ancistrus sp., burde jeg ha en eller to?
Når gh er på 2, burde jeg øke den til 3 eller 4? skal øke ph til 7.
Så da lurer jeg på funker de sammen, og er mengden grei? Eller blir det fort for fult? Eller er det lite fisk?
Sommerfuglciklider, vanlig og electric blue. 1 hann og 3 hunder av hver type. Når de evt danner par, burde jeg ta vekk de andre damene da?
En stim med 5 Otto(Otocinclus vestitus).
En stim med 10 smykketetra.
Og Ancistrus sp., burde jeg ha en eller to?
Når gh er på 2, burde jeg øke den til 3 eller 4? skal øke ph til 7.
Postet 15.09.15 kl 01:28
Postet 15.09.15 kl 01:36
Postet 15.09.15 kl 06:13
Postet 15.09.15 kl 19:29
Postet 15.09.15 kl 19:38
Har byttet 30% av vannet med regnvann i dag og. og 10% men kranvann. Og nå er vannet klart.
PH: 6
GH: 2
Har bestemt oss for. Sommerfuglciklider, otto, smykketetra og kardinaltetra.
Må jo fortsatt vente en stund. Men når vi kan kjøpe fisk, da er det vell stimfisken vi burde kjøpe først? Og sommerfuglciklidene til sist?
PH: 6
GH: 2
Har bestemt oss for. Sommerfuglciklider, otto, smykketetra og kardinaltetra.
Må jo fortsatt vente en stund. Men når vi kan kjøpe fisk, da er det vell stimfisken vi burde kjøpe først? Og sommerfuglciklidene til sist?
Postet 16.09.15 kl 20:29
Postet 16.09.15 kl 21:15