Dødelig med ph 6.4 i akvarievann?

Etter og ha innkjørt akvariet mitt med "Fish less cycle" i over en måned, kjøpte jeg i forrige uke 5 stk. kardinal tetra.

Fiskene så friske og raske ut når jeg kjøpte dem. Men så fem, seks dager etter at jeg introduserte fiskene så hadde de utviklet hvitprikk. Jeg satte opp temperaturen for og prøve og kvitte meg med det, men valgte heller og levere tilbake alle fem fiskene etter at jeg fant den ene fisken død en morgen.

Når jeg fortalte situasjonen til butikkansatt, tok hun en prøve av vannet med test-strips.

Damen i kassen så på stripsen og leste av vannverdier hun mente var for dårlige. Hun sa vannverdier med pH på 6.4 var så surt at alt liv ville dø ut dersom jeg fortsatte og ha fisk der.

Har de butikkansatte noe snev av sannhet i dette?

Jeg syntes det hele hørtes rart ut med tanke på at det anbefales ganske surt vann til kardinal tetra. hun sa også at hvitprikk sykdommen umulig kunne ha kommet fra butikken, noe som jeg raskt kunne avslå som en løgn siden de fleste kardinaltetra fiskene de hadde i butikken hadde utviklet hvitprikk den siste uken.
Tips, ikke hør på de som jobber i butikken, skaff egen kunnskap, les bøker og søk på nettet, hun du har vært hos har helt tydelig ikke peiling på hva hun snakker om.
Bare det at hun testet vannet med strips sier jo sitt, da strips er unøyaktig og bortkastet. Det beste for deg og fiskene dine er at du skaffer egne tester, gjerne jbl Dråpetest, ikke strips.
Kardinaler liker surt vann, gjerne surere enn hva du har (pH 4-6), men i og med at karet er nyinnkjørt, og testet med strips er det ikke sikkert at karet var klart for fisk, det kan ha vært nh3/4 og/eller no2 i vannet i tillegg til at fisken var smittet av parasitter fra butikken.

Ja, var det jeg tenkte. Jeg har testet for ammoniak, nitrat og nitrit, alt er på null. Jeg blir bare litt oppgitt av informasjonen jeg får i butikken, og vet snart ikke hvor jeg skal handle akvariefisk lengre.
De vannverdiene høres veldig merkelig ut, spesielt med nitrat på null, også testet med strips?
Hvordan kjørte du inn filteret?
Huff...det er virkelig ille stellt med kunnskapene i dyrebutikker når ansatte kan fremsette slike latterlige "fakta" !
Helt enig med sistnevnte taler...et tydelig dårlig tegn at de tester med strips. Og at fiskene kommer ut med hvitprikk i et "rent" nyoppsatt kar er også svært dårlig skussmål for dyrebutikken. Vil dessuten tippe at disse fiskene har gått i feil vannverdier i butikken og var/er svekket i utgangspunktet.
Jeg ville forkastet alle resultater fra dyrebutikken, og gjort målinger med dråpetester...noe enhver seriøs akvarist bør ha i skapet.
Nitrat er ikke på null, men jeg mente at den ikke er på noe skadelig nivå. Jeg bruker dråpekit fra Tetra.
Husk at det kan være hvitprikksmitte i akvariet ditt (i vannet og i bunnlaget) i lengre tid fremover nå, etter at syke fisk er flyttet. Akvariet må stå tomt uten fisk i et bestemt antall dager for at parasitten skal dø ut av mangel på verts-fisk. Dessverre husker jeg ikke i farten hvor mange dager som trengs, men det kan man kanskje finne ved søk her inne eller at andre husker bedre enn jeg gjør i farten og kan komme med innspill

Ellers kan jeg nevne at den såkalte hvitprikk-parasitten er en parasitt svært, svært mange fisk har i seg til enhver tid.
For en frisk og rask fisk som ikke er utsatt for stress, er imidlertid parasitten noe som immunforsvaret greit klarer å håndtere. Så derfor merker man ingenting, og fisken har ikke utbrudd.
Men så skjer det noe som stresser fisken voldsomt, f.eks. ved jaging med håv, innfanging og transport i pose, flytting til nytt miljø, og da dukker immunforsvaret under og svekkes pga stress. Derfor ser man svært ofte hvitprikk på nyinnkjøpte fisk.

Og av samme grunn anbefales det å ha to akvarier; et som vanlig selskapsakvarium f.eks, og så et som er karantene-akvarium for syke eller nyinnkjøpte fisk. I karantenekaret har man nyinnkjøpte fisk i noen uker etter innkjøp, for å forsikre seg om at de ikke er syke og evt medisinere dem. Et karantenekar trenger ikke være stort, et 54 liters kar er helt greit. Med den størrelsen er det også lettere å regne ut eventuelle medisindoser, da disse ofte oppgis pr hundre liter i bruksanvisningen. Med en 54 liter, deler man bare dette på to, så får man riktig dosering til sitt akvarie.
Jeg har brukt fire uker som minimums karanteneperiode på nye fisk, og som regel har jeg kjørt en antiparasittkur på dem i karantene oppholdet. Mye fordi jeg har kjøpt en del viltfanget fisk, og de nesten alltid er bærere av noe "muffens" uansett, selv om man ikke kan se noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Mørk
Reklame for plussmedlemskap