Jbl test sett - feil?

Har ett combisett fra JBL og der har jeg blandet annet testen NH4/NH3. Jeg er midt i innkjøring på karet, snart på uke to og testen viser fortsatt gul farge. Den første målingen på test arket er jo lys grønn. Så if,G JBL har jeg ingen ammoniakk/ammonium i vannet.

Testet derfor med Prodac sin test på dette. Og den viser nå en stigning mot 1,0 Mg/l. Så her er det tydelig at noe skjer!

Jeg gjør riktig med JBL så jeg skjønner ingenting! Jeg trodde JBL var en av de beste å teste med...

Testet med JBL NO2 og den viser svak stigning i nitrit verdiene 0,05 Så noe av testene fungerer jo.

Hvordan erfaringer har dere med JBL?

Jeg føler nå at jeg ikke kan stole på test settet, og billig var det ikke.

Bør jeg gå for ett annet merke på dråpetester?

Jeg er ekstremt nøye på dette, så alt av info og erfaringer rundt dette tas mot med stor takk!
Hold deg på JBL du
Det er bare Ammoniakk testen som det er/har vært trøbbel med.

Husker ikke helt i farten hele produktnr, men produktnummeret har noe med 015 eller 15 å gjøre, denne testen virker ikke som den skal. Bytt den ut med en nyere så skal det fungere fint.
Bruker du Lilleborg Salmi, og hvordan har du brukt det ? I så fall, fyll en ti-liters bøtte med kranvann og tilsett 0.5 ml Salmi. Så måler du. Hvis du fremdeles får null-utslag, har du fått en test som ikke virker. Denne kan du bytte.
Det er over et halvt år siden jeg første gang oppdaget at JBLs ammoniakk-tester viser feil. Et nyinnkjøpt testsett viser samme feil.

En seriøs produsent ville ha tatt dette inn over seg og trukket de ubrukelige seriene fra markedet, men JBL fortsette å levere feilvaren til dyrebutikkene som ofte har beskjeden kunnskap om hva de driver med. Det kan ikke være noen tvil om at JBL vet at de leverer feilvare.

Et annet problem i denne bransjen er den totale mangelen på datostempling av produkter med begrenset holdbarhet. I de fleste andre bransjer betraktes datostempling i dag som en selvfølge. Dette er en utvikling som er drevet frem av våkne kunder. I denne bransjen er kundene gjennomgående altfor beskjedne og fortsetter å kjøpe dårlige/defekte varer uten å protestere eller stille krav til kvalitet.



Stephan : Helt enig i hva du sier om JBL's manglende reaksjon på en testserie de vet ikke fungerer. Dette er en typisk tysk bedriftspolitikk...å reagere sees på som det samme som å innrømme at de har gjort en feil, og DET kan man jo ikke gjøre Grunn-innstillingen er "det er aldri feil på våre produkter". Et gammelmodig og lite kundevennlig syn...jeg har jobbet innenfor et slikt system selv og vet hvor håpløst det er. Og faktum er at man oppnår større tillit hos kundene ved å ta tyren ved hornene og informere markedet, samtidig som man gir en feilrettingsgaranti.

Datostempling er det jo på vanntestene...ikke produksjonsdato, men "best før". Problemet med dette er, som med så mange andre produkter, at datoen gjelder for uåpnet emballasje....når korken først er skrudd av testløsningene, kortes "best før"-tiden vesentlig ned.
Takk for tilbakemeldinger

Batchnr på testsettet er 0012.

jeg startet opp karet slik jeg gjorde for åtte år siden med sand, planter og litt fiskemat i vannet. Jeg var ikke klar over at det hadde kommet en "ny" måte å kjøre inn karet på når jeg startet opp igjen. Foruten at jeg sliter med ammoniakk testen og pH testen, så fungerer resten av testene. Bare fryktelig kjipt at man må kjøpe inn nye når man nettopp har investert.

Ser dere diskuterer JBL og deres tiltak mot feil på disse testene...det at det ikke er blitt gjort noe får meg til å tvile litt på alt av tester hos JBL, men regner med at dere som har mye erfaring med testing ville ha erfart dersom det var mange problemer over hele linja
Hadde du spurt her først, kunne vi fortalt deg at det settet du kjøpte ikke er så bra. Det inneholder, som du skjønner, ikke det man trenger. Min innstilling er derfor å fra råde kjøp av denne. Den store kofferten derimot har det meste...men der syns jeg man betaler for tester man omtrent aldri bruker, som silikat-testen og pH 3-10.

Som sagt er det bare ammoniakk-testen som har vært problematisk. Alle de andre er gode, har en god teknikk for avlesning og har god oppløsning. At pH-test 2-10 er som den er, kan man ikke laste JBL for...en så "vid" test har kjemiske begrensninger. Skjønner egentlig ikke at noen bruker den i det hele tatt. Den er kun brukbar som en pekepinn.
SilverShaded
Stephan : ...å reagere sees på som det samme som å innrømme at de har gjort en feil, og DET kan man jo ikke gjøre ;-)


SilverShaded: Akkurat det er en utbredd holdning i næringsliv, politikk og blant "folk flest". For å være litt off topic: Jeg opplevde med et av våre store TV-selskap at den samme feilen stadig ble gjentatt, til tross for påpekninger. Jeg nevnte det for en bekjent innenfor systemet, og han svarte: "Det er jo slik, vet du, at en feil som ikke innrømmes, egentlig ikke er begått."

Nå får jeg vel kjeft for å bevege meg utenfor rammen for Akvaforum.
Stephan : Hehe...det var vel jeg som begynte på akkurat det der med bedrifts-innstilling. Syns dette er "innafor" når tema er feil hos JBL.
Det du sier bekrefter det jeg sa...en gjennomført teknikk med å lukke øynene og håpe at problemet forsvinner av seg selv, heller enn å innrømme at det faktisk finnes et problem. Jeg har selv jobbet som service-manager for et stort "herværende" selskap innen tele/data, og kan skrive under på at denne politikken gjør det svært vanskelig når man sitter i inteface direkte mot kunder.
Jeg har har som flere andre dårlig erfaring med JBLs NH3-test, men de andre testene skal du ikke være skeptisk til, de fungerer som de skal. Bare for å bekrefte det som er sagt tidligere her
Jeg kjøpte JBL settet mitt brukt, og opplever litt trøbbel med No2 testen også. På fargekartet starter denne med en svak gul farge som gradvis går over i rosa, men på alle tester jeg har gjort viser testen den samme klare gulfargen som ikke ligner på noen av de på fargekartet. Jeg har begynt å tvile litt på denne også.
Det kan selvfølgelig være at testene begynner å bli gamle. Jeg åpnet en som ikke var brukt, men resultatet forble det samme. Det står ingen datostempling på disse, og sånn sett er det uvisst hvor lenge testene har stått på hylla i butikken før de blir kjøpt...
I mitt akvarium var det helt klart nitritt en stund, og jeg mistet en del fisk. Jeg tilsatte bakteriekultur og bytta vann, og testene viste det samme hver gang.
Det er heller ingen forskjell på springvannet og akvarievannet i følge denne testen.
Jeg har hørt at mange har hatt problemer med ammoniakktesten hos JBL, så jeg kjøpte bare en enkelt NH3/4 test fra et annet merke, og bruker fremdeles resten av dråpetestene fra testsettet til JBL (ikke det største settet). Har fungert veldig fint for oss i alle fall, så med mindre noe ser virkelig galt ut i de andre testene, så er nok resten til å stole på der.
De NH3/4-testene fra JBL som har vært rapportert feil med tidligere har batchnr 0010 printet på etiketten på flaske nr 2. Batchnr på selve esken eller de andre flaskene kan være et annet. Feilen skal visstnok kun gjelde reagensen i flaske nr 2.
Okei, da har jeg tatt en ny amoniakk test på vann rett fra springen, just for the fun of it! Brukte JBL sin test, og den andre typen jeg har fra Probac eller hva merke het for noe...

Etter 15 min på JBL sin test var fargen gul, akkurat som den har vært på akvariumsvannet, verken mer eller mindre.

Probac sin test viste....blank, fin og hvit i fargen og selvfølgelig ikke noe ammoniakk!

Probac sin test viste tidligere i dag at jeg hadde noe ammoniakk i karet, så da vet jeg at den testen i alle fall funker. JBL sin blir kastet tvert!

Forslag til hvilken produsent jeg skal kjøpe Ph og Gh tester fra?
Du puttet Salmi oppi da du testet på kranvannet, sliik jeg sa ??
Simgirl77
Okei, da har jeg tatt en ny amoniakk test på vann rett fra springen, just for the fun of it! Brukte JBL sin test, og den andre typen jeg har fra Probac eller hva merke het for noe... Etter 15 min på JBL sin test var fargen gul, akkurat som den har vært på akvariumsvannet, verken mer eller mindre. Probac sin test viste....blank, fin og hvit i fargen og selvfølgelig ikke noe ammoniakk! Probac sin test viste tidligere i dag at jeg hadde noe ammoniakk i karet, så da vet jeg at den testen i alle fall funker. JBL sin blir kastet tvert! Forslag til hvilken produsent jeg skal kjøpe Ph og Gh tester fra?


Prodac og JBL har to helt forskjellige måter å teste NH3/4 på så de er ikke noe merkelig med at de har forskjellig farge selv om du tester kranvann.
Prodac sin test skal være blank ved 0 ammoniakk, mens JBL sin skal være gul.

Nei, nå gir jeg meg over...her lager jeg den diskusjonen også er det mest sannsynelig jeg som er heeeeeelt på bærtur! Sånn skikkelig på bærtur! Men det er godt man har dette forumet så man lærer litt på veien hehe.

Okei, tok en bøtte og fylte den med 10l vann, og tok 5ml Coop Salmiakk oppi. Hadde kun tilgang til Coop sin nå, sto aqua og salmi på innhold. Så testet jeg med både JBL og Prodac.

På JBL sin test står det NH4, men ser nå at det på Prodac står det NH3!!! Sååå...det kan da umulig være det samme?! Trodde jeg satt med to tester som skulle teste ammonium.

Uansett så har JBL testet gult i karet som har stått i snart fjorten dager (innkjøring gammel metode, planter og fiskemat. Jeg vet...burde brukt salmiakk metoden)
Testet så springvannet, og det viste selvfølgelig gult.
Testet så fra salmiakk vannet og da fikk jeg for første gang en liten reaksjon. Se vedlagt bilde.
Ammonium testen fra JBL kan da umulig være noe feil med da? Hehe...er meg det er feil med i denne situasjonen tror jeg... :p

Prodac har vist en reaksjon på karvannet, og ingen reaksjon på springvannet. På bøtten med salmiakk derimot tok den helt av! Se vedlagt bilde!

Konklusjonen er kankskje at alle tester funker som de skal, eller...?
Synes uansett det er merkelig at JBL ikke har noen reaksjon på karvannet...burde det ikke være ammoniakk der nå?

Innspill på dette?

Neida, du har ikke surret. NH3 og NH4+ er to sider av samme sak, og måles med samme test. At det står NH4 på JBL-testen og NH3 på Prodac-testen betyr ingenting.

Siden du ikke har brukt Lilleborg Salmi, blir det umulig å beregne doser. Coop salmiakk må jeg på det sterkeste advare mot, fordi den oppgis til 5-15%, noe som er helt uholdbart til dette bruk ! Da vet man jo ikke hvor stor konsentrasjonen i karet blir av en viss dosering. Helt håpløst å drive med ren gjetning.

En annen ting er at jeg ba deg bruke 0.5 ml til ti liters vannbøtte, ikke 5 ml. Jo større konsentrasjonen av ammoniakk blir, jo mer unøyaktig blir testen.
Okei, skjønner Går litt fort i svingene...får prøve igjen når jeg får tak i rett salmiakk
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap