Hva gjør jeg med mulige såperester i nyoppstartet akvarie?

Altså, jeg har kjøpt et brukt akvarium på 220l.
Jeg rengjorde det lett med vann, for det var også vasket av selger fikk jeg beskjed om. Det så veldig rent ut når jeg satt det opp hjemme.

Karet ble idag fylt med ny sand, pumpe som fulgte karet ble rengjort og filtermedie byttet og et par store steiner puttet oppi. Så fylte jeg det med vann og sprutet oppi en liten rest av biobact. Det står nå og går med pumpa oppi.

Etter at en liten tanke slo meg, sendte jeg melding til tidligere eier og spurte hvordan han hadde vasket det. Det viser seg at det er vasket med jif spray og såpevann litt før avhenting. Ikke skylt etterpå, bare lufttørket. (!)

Jeg har et annet akvarium gående med fisk i. Planen er å overføre fisken til det nye når det er klart om ca 4 uker. (Alt etter hva vannverdiene ligger på). Men hva gjør jeg nå?
Tømmer jeg hele karet igjen og skyller sanden? Bytter ut filteret i pumpa? Forsvinner mulige såperester etterhvert om jeg kjører hyppige vannbytter de neste ukene? Jeg kan godt vente lenger med å overføre fisk.

JIF spray er svært giftig for livet under vann. Jeg drepte en hel koloni med reker en gang fordi jeg tørket av dekkglassets underside med en klut innsatt med JIF vindusspray.... dogg som dannet seg under glasset senere dryppet ned i akvariet med rester av JIF i seg, og nesten alle døde.

I ditt tilfelle ville jeg byttet vann om og om igjen. Det vil forsinke innkjøringen litt, men det får så være. Såperestene kan ikke få bli værende i karet. Skiftet vann kanskje minst 8-10 ganger ville jeg gjort...
Du trenger ikke tømme akvariet for innredning og filter, bare tapp ut vannet helt ned til bunnlaget, så mye du klarer, og fyll opp på nytt med rent kranvann noen ganger.
Ok, det høres ut fornuftig, men var usikker på om det var nok. Da prøver jeg det, så tar innkjøringen den tiden det tar. Veldig deilig om jeg slipper å tømme helt og vaske sand osv. Tusen takk for tilbakemelding!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap