Nei, ekstremt er det vel ikke, går an å ha høyere pH såklart... Tidligere søk i fiskebasen, alt snakket om levendeføderes krav til GH osv. har sikkert forledet meg til å tro at komboen pH ca 8 og GH under 10 er mer uvanlig enn den er. Leste nå på en nettside at GH i Lake Malawi er rundt 7, så det er jo likt hvis dette stemmer.
Betyr dette da at å bruke kalkstein i akvariet ikke vil dytte GH spesielt langt opp, vil det være mulig å få GH under 10 med kalkstein, ihvertfall hvis brukt i små mengder? Jeg har ellers lest at korallsand i akvariet har en tendens til å bufre pH til 7,6, som er den pH jeg tenker å ha. Men jeg har ikke klart å finne ut hva GH da kan komme på. Grunnen til at jeg lurer er at jeg syns at natron tilført med byttevannet en gang i uka ikke er nok til å holde pH stabil på 7,6, og at en kontinuerlig bufring kanskje fungerer bedre, men jeg vil ikke ha GH mye over 10.
Edit: Nå ble jeg litt usikker - leser at korallsand fungerer ekstremt dårlig som pH/KH-buffer. Høh... Blir ikke helt klok på noe, jeg.