Eheim ehfitorf - erfaringer?

Bestilte meg et par esker med Eheim Ehfitof. Noen som har erfaringer med dette? Tenker å senke ph i de karene hvor apistogramma og corydoras skal gå. Skal jeg bare hive hele posen i mitt utvendige Eheimfilter?
Jeg har tidvis filtrert kranvannet gjennom torv, men ikke akkurat torv-pellets. Det har fungert brukbart. Men det har vært når jeg har tappet opp vann til forhåndslagring, ikke for å ha i akvariet permanent.

Problemet med presset torv er at den utvider seg mye når den blir våt. Jeg vet ikke hvor stort kar det er snakk om, eller om det er flere, men Eheim anbefaler i lter torv til 80-100 liter vann. Ser i utgangspunktet disse problemene :
Hvordan blir det med plassen i filteret når dette ekspanderer ?
Hvordan vil filterbakteriene like å leve i et så surt miljø som det vil bli i nærheten av torven...?
Siden dette må byttes hver måned, blir det mye inngripen i filteret og også ganske dyrt i lengden.

Du har vel ikke tenkt å ha apistoer og coryer i samme kar ?
Takk for gode tilbakemeldinger.
Ser du heller fordeler ved å ha torvblader i karet? Hvor får jeg kjøpt det? Mener å huske at jeg har sett noen som har plukket torv i naturen, kan det stemme?

Skal ikke ha cory og Apistogramma i samme kar nei.
Har tre kar som skal ha cory og et med apisto kakadue.
Vet ikke riktig hva du mener med torvblader ? Mener du en slags plater ? All torv som ikke er "innelåst" vil gå i oppløsning og søple ned karet...
Trodde det var blader, altså løv.
Blad som ligger på bunnen av akvariet.

..

Hva er alternativet til Eheim Ehfitof? For å få ned ph
Torv er i prinsipp mose, ikke blader.
Jeg bruker Seachem-buffere til pH-regulering. Men du kan vel tappe opp vann gjennom torv, det hjelper en del det også.
Finner bare Seachem-buffere som hever ph, ikke senker. Hva og hvor kjøper jeg det?
Man må bruke en kombinasjon av to buffere, Seachem Acid Buffer og Seachem Alkaline Buffer. Akvarielageret har, hvis du sender dem en mail.

Vitsen er å bytte ut den "vanlige" bufferen i karet (KH) med en annen. Ta en titt på denne tråden, les post 104 og 127 og litt utover...der står det en del. Vil bare advare om at denne metoden kun egner seg hvis man IKKE tapper vann direkte fra krana til karet...man må tilsette i byttevannet.
Takk.
Fant også en annen Seachem-tråd på forumet her hvor jeg fikk lest litt.

Men hva med Eichen Extract? På meg virker denne enklere i bruk...?
Jada, den er enklere...men det gir ustabilitet. Og du kan like gjerne gå på apoteket og kjøpe svovelsyre, fosforsyre eller saltsyre. For syre er hva det er, det er ingen buffer, bare syre tappet på flaske og overpriset Det du oppnår med å tilsette syre er pH-senking ved å senke KH (fjerne vannets naturlige buffer) ! Syre nøytraliserer karbonat-ionene i vannet, og senker pH. Men resultatet er ustabil pH...man risikerer pH-crash. Karbonat/bikarbonat kan ikke bufre karet på den sure siden av pH...det er kjemisk umulig. Og så lenge det er KH i karet vil karet bare bufres tilbake til utgangspunktet...helt til all KH er borte og pH faller. Kjemi dette, da...men egentlig ikke så vanskelig, og det gir seg selv at man må bytte til et annet buffersystem hvis man vil bufre karet på den sure siden. pH-senking og bufring er to forskjellige ting...
Ser at Akvarielageret advarer mot å overdosere Eichen-Extract, ja ! Dette fordi man får pH-crash. Imidlertid kan pH like gjerne crashe med Eichen-Extract pga. den naturlige produksjonen av H+ ioner som nitrogen-syklusen skaper. Skal man bruke dette, må man ihvertfall holde et strengt øye på pH og håpe at man oppdager et mulig crash før det går helt ned i pH=4 !
Da er det faktisk bedre å prøve å lage sortvannsforhold selv, vha. catappa-blader, eikeblader og orekongler.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap