Tetra dråpetest gh

Hei,
Jeg fikk et 30 liters aquael kar til jul. Det har nå stått i 3 uker uten dyr. Har ikke brukt salmi innkjøring. Kjøpte nettopp et tetra dråpetestsett, da det var det eneste det hadde på dyrebutikken. Fikk følgende verdier: PH 6, nitritt 0,3 mg/l og den siste(GH) har jeg trøbbel med å lese av. Det står at vannet skal endre farge fra rødt til grønt, og ved den dråpen den skifter til grønt så har man funnet verdien i dH. Problemet er at vannet mitt ble aldri rødt i utgangspunktet. Det ble meget svakt grønt fra første dråpe. Betyr dette at jeg har en GH på ca 1 dH? Og hva vil dette si for meg? Har tenkt å ha Sakura reker eller Red/Black Bee oppi der når vannet er klart. Evt. noen få nanofisk.
Hvis du har gjort GH-testen korrekt, vil det si at GH er 0-1, ja. Det er veldig lavt, og definitivt ikke så bra for noe levende. Både planter, reker og fisk har behov for kalsium og magnesium (GH), særlig reker som trenger det til å bygge opp skallet sitt.

Det er lurt å teste kranvannet også for pH og GH. Hvis vannet er så surt og bløtt, kan det nok være du trenger å tilsette litt mineraler.
Takk for svar.
Skal ta nye tester av både springvann og akvarievann idag. Om de fremdeles viser seg å være så lav, så kjøper jeg en slik flaske du viste til.

Takk igjen!
Hei igjen!
Da har jeg testet springvannet og akvarievannet på nytt. Vannets hardhet er fremdeles på 0, og dette har jeg sjekket med kommunens hjemmeside at faktisk stemmer. Så da må jeg tilsette noe får å øke GH. Springvannets pH derimot, den var på 8. Skiftet ca 30 prosent av akvariet for å se hvilken konsekvens det fikk. Akvarievannet fikk da en pH på 6,5. Har forstått det slik at Red Bee er veldig sensitiv mot svingninger i vannverdiene. Hva er store svingninger i akvariekjemien? Og hvordan skal jeg få skiftet vann uten å klusse til for mye?
Hvis pH er 8 i krana, er det innkjøringen (eller rettere sagt tiden det har stått og gått), som har senket pH, hvis du ikke har tilsatt noe spesielt i vannet eller bruker rekesoil ? KH kan ha blitt "spist opp", så en økning av KH (har du målt KH ?) kan være på sin plass.

Både fisk og reker er sensitive for svingninger i vannverdiene. Hvis du ikke har hatt akvarium og/eller reker før, vil jeg anbefale at du går for noen litt mindre krevende reker til å begynne med (Neocaridina, amano), så du får litt mer erfaring med drift av et akvarium og håndtering av vann og vannverdier.

Takk for svar
Har hatt akvarier for lenge siden, hvor jeg ble lei og la alle ned. Dog var det enkle selskapskar. Satte meg den gang aldri helt inn i vannverdier. Nå vil jeg gjøre et nytt forsøk, og lære mer om verdier. Rekene er ikke bestilt enda, så har enda god tid på meg til å lære det som trengs.
Har ikke målt kH, men skal gjøre det akkurat i dette øyeblikk. Har ikke tilsatt noe til vannet annet enn Happy Life filterbakterier og HL plantenæring.
KH var 0 også på denne prøven. Så da er vannverdiene for øyeblikket som følgende: pH 6,5 GH 0 kH 0 nitritt 0,3 mg/l. Så da må jeg få tak i pH/KH buffrer og GH/TH salt?
"Flaske-bakterier" har tvilsom virkning, og en innkjøring uten Salmi eller annen mat til bakteriene går svært tregt. Så karet bør bestå "salmi-testen" før noe som helst av reker eller fisk settes inn.
Hva er verdiene i kranvannet ?
Springvannet har nitritt 0,3 mg/l pH 8 GH 0 og KH 0.
Takk for all hjelp forresten
Det skal ikke være nitritt i kranvannet...men du sier vel 0.3 pga at Tetra-testen ikke måler mindre ?

Litt rare målinger...rart at kranvannet har så høy pH og så lav KH. Sikker på at du tester riktig, og at testene ikke er for gamle ?
KH/pH kan enkelt økes med litt natron. Når det gjelder GH kan du bruke flytende kalsium og/eller magnesium, eller GH/TH+.
Jeg sier 0,3 mg/l fordi den ikke måler mindre, ja. Har gjort testene slik det står i beskrivelsen. Har ingen avvik fra det. Om testene er for gamle, kan nok godt hende. Kjøpte den på dyrebutikken på lørdag, men hvor lenge den har stått i butikken har jeg ingen anelse om. Kan jo muligens ta med en prøve dit i morgen og be de teste vannet med sine prøver?
Det står en utløpsdato på testesken. Dette er imidlertid en dato som gjelder for uåpnet test, så en test kan gå ut på dato før dette hvis den har vært åpnet lenge. Dette har jeg opplevd selv et par ganger...fått noen resultater som jeg skjønte måtte være gale. Dette var tester for jern, KH og GH, og nitrat.

Dyrebutikken tester desverre ofte med strips, men du jo alltids prøve. Bare ikke la deg avspise med at de sier "verdien er bra"...få nøyaktig tall.
Hei, jeg vil bare skyte inn at biereker skal ha surt vann og GH på ca 4-6, så hvis pH i kranvannet ditt er hele 8, er det ikke særlig egnet med mindre du gjør noe for å senke pH. Jeg har ikke hatt biereker selv, men de går for å være veldig sensitive, særlig de høyest graderte, så jeg vil i likhet med Silvershaded anbefale at du starter med noen enklere reker. pH 8 er nok i grenseland for andre reker også, men det skal vel kunne gå.
Takk for svar begge to. Skal prøve ut litt i morgen og se hvordan det går. Mye mulig jeg kutter ut Red Bee. Skal likevel øve litt med vannskift og vannverdier
Da har jeg vært på dyrebutikken med vannprøven. Viste 0 på KH og GH nå også. Kjøpte et GH salt som økte nivået i karet mitt til 7,5 dH. Hadde også oppi natron som økte KH til 2. pH økte da til 8. Har oppi et katappa blad som jeg håper skal senke pH nivået litt. Går vekk fra Red Bee med tanke på at de krever andre forhold enn utgangspunktet i springvannet. Tenker jeg går for Sakura reker. Tror dere at katappa bladet alene vil senke pH nivået til rundt 7, eller har dere noen tips som enkelt vil holde pH på et stabilt nivå? Planen er å blande vannet til riktige nivåer i en bøtte før jeg heller det i karet.
Lit rart at at KH på 2 ga så høy pH. Vent litt og se om det ikke går ned litt av seg selv. Et catappa-blad vil neppe ha noen stor effekt på dette.

Det er nok et klokt valg å starte med sakura
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap