- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ph - er små avvik akseptabelt?
Ph - er små avvik akseptabelt?
Hei, jeg holder på og se på hva slags fisker jeg skal ha i karet som jeg holder på og sette opp. Jeg har målt PH i springvannet til og være 6,5. Dette er fint for scalare og enkelte tetraer, nøkkelhullciklide, men ser at fisk som kardinaltetra skal ha mellom 4-6 i PH, og enkelte andre sorter det samme. Vil f.eks kardinaltetra kunne trives i PH på 6,5, er avviket så lite at det vil være ok, eller vil dette redusere livskvaliteten/levetiden på fisken, m.a.o. hvor viktig er det at PH er innenfor rammene av det som fiskebasen sier?
Mvh
Øyvind
Mvh
Øyvind
Postet 18.01.16 kl 18:56
Forskjellige kilder er gjerne uenige i pH-område.
Fiskebasen er vel i stor grad importert fra FishBase, som oppgir målt pH på lokasjoner hvor arten har blitt fanget. Det oppgitte området kan derfor være snevrere enn hva fisken faktisk lever i i naturen, og kan også være betydelig snevrere enn det fisken kan trives i i fangenskap.
Personlig vil jeg mene at 6,5 er en helt OK pH for kardinaler.
Fiskebasen er vel i stor grad importert fra FishBase, som oppgir målt pH på lokasjoner hvor arten har blitt fanget. Det oppgitte området kan derfor være snevrere enn hva fisken faktisk lever i i naturen, og kan også være betydelig snevrere enn det fisken kan trives i i fangenskap.
Personlig vil jeg mene at 6,5 er en helt OK pH for kardinaler.
Postet 19.01.16 kl 14:17
Postet 19.01.16 kl 14:49
Postet 19.01.16 kl 15:41
Postet 19.01.16 kl 16:43
godt og høre gamle karret ditt står baki bilen enda har ikke at tid til å sjekke det enda, men tror jeg tar det fra hverandre og stabler det bort litt!
blir flott med et så stort kar i kåken da
kanskje du har lyst på min gibby med tiden? Kul fyr
den vokser snart ut av karret her
tror det passer med PH
du kan se han på linken her
Lykke til hilsen Buddhafisk
blir flott med et så stort kar i kåken da
kanskje du har lyst på min gibby med tiden? Kul fyr
den vokser snart ut av karret her
tror det passer med PH
du kan se han på linken her
Lykke til hilsen Buddhafisk
Postet 20.01.16 kl 15:13
Hei, ja det skal bli godt og komme i gang med karet. Nå ringte importøren/transportøren tidligere i dag og sier at han kanskje får problemer med løftelemmen på lastebilen pga kulda. Vet ikke hvordan han kan bare anta det, men mulig han har hatt problemer med den tidligere. Skal få beskjed ganske snart, jeg har avtalt med tre i familien som kommer og og skal hjelpe og bære i ettermiddag, han insisterte på at karet må bæres av 4 mann, og det er nok tryggest. Håper det ikke skjærer seg, har ventet lenge nok, og stua er fullt av utstyr som skal inn på kontoret mitt når karet er på plass.
Vi kan snakkes nærmere om Gibby'n, den var jo stor og staselig den
Mvh
Øyvind
Vi kan snakkes nærmere om Gibby'n, den var jo stor og staselig den
Mvh
Øyvind
Postet 20.01.16 kl 15:20
Postet 20.01.16 kl 15:38
Postet 20.01.16 kl 18:12
ja det skjer en del når det er så kaldt, minner deg derfor på att glass er ekstra skjørt når det er kald og kommer over i varmere forhold pga spenninger! så vær forsiktig med kaldt glass! det kan sprekke mye lettere, TIPS pakk opp å sjekk karret når du har fått det inn, før du skriver under med transportør!! har han vært uforsiktig med det, kan det ha sprukket pga kulde forhold!!
h Morten
h Morten
Postet 21.01.16 kl 11:56
Buddhafiskja det skjer en del når det er så kaldt, minner deg derfor på att glass er ekstra skjørt når det er kald og kommer over i varmere forhold pga spenninger! så vær forsiktig med kaldt glass! det kan sprekke mye lettere, TIPS pakk opp å sjekk karret når du har fått det inn, før du skriver under med transportør!! har han vært uforsiktig med det, kan det ha sprukket pga kulde forhold!! h Morten
mer hver veldig forsiktig når du pakker opp det kalde karret.
Postet 21.01.16 kl 11:59
Postet 21.01.16 kl 13:54