- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Rare no3 målinger
Rare no3 målinger
Har holdt på med innkjøring med salmi i 4-5 uker nå og, bortsett fra en eller to ganger med økning, konstant blitt målt til 50 mg/l, samtidig som NH3/NH4 har konstant vært 0 mg/l, mens NO2 har med ett unntak også ligget på 0-0,3 mg/l.
Jeg har stusset litt ved at det er så til de grader stabilt hele tiden men har fulgt guiden og regnet med at det går seg til. Men i dag synes jeg det det ble for rart. Jeg målte alle vannverdier bortsett fra NH3/NH4 da jeg har gått tom for dråper og jeg ikke har funnet noen dyrebutikker som har det inne. (Men med tanke på hvor stabilt det har vært så satser jeg på at det går bra.) Alle verdiene var akkurat der de pleier å være, med NO3 på 50 mg/l.
Etter målingene tok jeg et 50-60% vannbytte for å prøve å redusere det litt samtidig som jeg fikk ut noen algesporer. 30 minutter etter vannbyttet målte jeg igjen og NO3 er fortsatt 50 mg/l. Ikke en eneste nyanseendring på fargen.
Ventet jeg ikke lenge nok før jeg målte igjen? Er det noe galt med dråpetesten? Eller er dette normalt?
Jeg har stusset litt ved at det er så til de grader stabilt hele tiden men har fulgt guiden og regnet med at det går seg til. Men i dag synes jeg det det ble for rart. Jeg målte alle vannverdier bortsett fra NH3/NH4 da jeg har gått tom for dråper og jeg ikke har funnet noen dyrebutikker som har det inne. (Men med tanke på hvor stabilt det har vært så satser jeg på at det går bra.) Alle verdiene var akkurat der de pleier å være, med NO3 på 50 mg/l.
Etter målingene tok jeg et 50-60% vannbytte for å prøve å redusere det litt samtidig som jeg fikk ut noen algesporer. 30 minutter etter vannbyttet målte jeg igjen og NO3 er fortsatt 50 mg/l. Ikke en eneste nyanseendring på fargen.
Ventet jeg ikke lenge nok før jeg målte igjen? Er det noe galt med dråpetesten? Eller er dette normalt?
Postet 21.01.16 kl 23:24
Nei, det er ikke normalt at NO3-nivået holder seg konstant, det er bortimot biologisk umulig. Et 50% vannbytte skulle ha redusert NO3 til halvparten.
Har aldri hørt at noen har hatt trøbbel med NO3-testen, så lenge den ikke har stått lenge og gått ut på dato. Tror heller at det er noe galt med testmetoden din. To veldig viktige ting med NO3-testen : For det første må reagensflaska ristes godt før man tilsetter dråpene, og for det andre må glasset korkes og ristes hardt i minst 1 minutt slik at mest mulig av pulveret løses opp.
Regner med at nitritt ikke har vært på 0-0.3 ppm hele tiden heller ?
Har aldri hørt at noen har hatt trøbbel med NO3-testen, så lenge den ikke har stått lenge og gått ut på dato. Tror heller at det er noe galt med testmetoden din. To veldig viktige ting med NO3-testen : For det første må reagensflaska ristes godt før man tilsetter dråpene, og for det andre må glasset korkes og ristes hardt i minst 1 minutt slik at mest mulig av pulveret løses opp.
Regner med at nitritt ikke har vært på 0-0.3 ppm hele tiden heller ?
Postet 22.01.16 kl 01:15
Jeg mener selv at jeg har gjort testen riktig men jeg kan jo selvsagt ta feil. Skal kjøpe en test av et annet slag i dag å se hva resultat jeg får der. Nitritt har bortsett fra en topp ved ett eller to tilfeller havnet på 0-0,3 ved hver måling. Med få unntak så har faktisk alle målingene jeg har tatt vært mer eller mindre like hver gang på alle testene.
Postet 22.01.16 kl 07:27
Postet 22.01.16 kl 09:22
Hadde ikke i noe filterguffe. Fikk ikke tak i noe. Eneste jeg hadde i var rundt 40 liter med relativt møkkete vann fra et annet akvarie med dyr i. Merket på testene er tetra. Har hatt i salmi hver dag bortsett fra en eller to forglemmelser. Har aldri gått mer en 2 dager uten salmi (og det har bare skjedd et par ganger). Har i 20-25 ml. Noe som gir utslag på mellom 4 og 5. Er alltid borte dagen etter.
Postet 22.01.16 kl 09:30
Postet 22.01.16 kl 09:41
Postet 22.01.16 kl 10:08
Postet 22.01.16 kl 10:12
Postet 22.01.16 kl 10:27
Det er dolphin filtret jo. Glemte å nevne at det ligger en svart litt røff svamp i samme beholder som fitervatten. Under vatten. Jeg har ikke hatt i noen tilsettningsstoffer.
Om disse filtrene må byttes, nøyaktig hva skal jeg kjøpe, hvilken rekkefølge skal jeg ha de i og hvordan skal jeg gjøre med overgangen fra gamle til nye filter? Jeg vet at alt dette garantert er å finne på forumet her om man leter men det er så mye forskjellig info at jeg får i surr, så jeg hadde vært takknemelig om du eller andre kan svare meg her på det. Jeg har fire filterskuffer i den ene pumpa og tre skuffer i den andre.
Om disse filtrene må byttes, nøyaktig hva skal jeg kjøpe, hvilken rekkefølge skal jeg ha de i og hvordan skal jeg gjøre med overgangen fra gamle til nye filter? Jeg vet at alt dette garantert er å finne på forumet her om man leter men det er så mye forskjellig info at jeg får i surr, så jeg hadde vært takknemelig om du eller andre kan svare meg her på det. Jeg har fire filterskuffer i den ene pumpa og tre skuffer i den andre.
Postet 22.01.16 kl 10:47
Jeg ville fjernet all karbon for det første.
Hvordan filtermediene skal ligge kommer an på hvilken vei vannet passerer gjennom filteret. Blir det ledet ned til bunnen når det kommer inn, og så oppover gjennom filtermediene ?
Hele prinsippet med et filter er at vannet skal være så fritt for fysiske partikler/smuss som mulig før det kommer til det biologiske filtermediet.
Hvordan filtermediene skal ligge kommer an på hvilken vei vannet passerer gjennom filteret. Blir det ledet ned til bunnen når det kommer inn, og så oppover gjennom filtermediene ?
Hele prinsippet med et filter er at vannet skal være så fritt for fysiske partikler/smuss som mulig før det kommer til det biologiske filtermediet.
Postet 22.01.16 kl 10:55
Postet 22.01.16 kl 11:19
Dette sier ingenting om hvilken ve vannet strømmer gjennom filteret. Det er noe av det viktigste man bør vite om ethvert utvendig filter, og som burde finnes i filterets dokumentasjon.
Men men...langt de fleste eksterne filter bruker samme prinsipp som Eheim : vannet ledes til bunnen med et rør som går gjennom filterkurvene. Tenker vi går ut fra det. Det vil si at filtreringen starter fra bunnen, med mekanisk filtrering Det vil si at jeg ville ha satt dem opp slik :
Med 4 kurver :
Under nederste kurv : et tynt lag keramikkringer som hjelper med å spre vannet.
Nederste kurv : Et lag grov blåsvamp med et lag medium blåsvamp over
Neste kurv : Keramikkringer
Nest øverst : Fin blåsvamp med filter-fleece over
Øverste kurv : Biologisk filtermedium, helst Eheim Substrat Pro. Et lag filter-fleece over.
Med 3 kurver :
Keramikk på bøttebunnen som over.
Nederst : samme som over
Midten : Keramikkringer med fin blåsvamp over
Øverst : Biologisk filtermedium og filter-fleece som over
Men men...langt de fleste eksterne filter bruker samme prinsipp som Eheim : vannet ledes til bunnen med et rør som går gjennom filterkurvene. Tenker vi går ut fra det. Det vil si at filtreringen starter fra bunnen, med mekanisk filtrering Det vil si at jeg ville ha satt dem opp slik :
Med 4 kurver :
Under nederste kurv : et tynt lag keramikkringer som hjelper med å spre vannet.
Nederste kurv : Et lag grov blåsvamp med et lag medium blåsvamp over
Neste kurv : Keramikkringer
Nest øverst : Fin blåsvamp med filter-fleece over
Øverste kurv : Biologisk filtermedium, helst Eheim Substrat Pro. Et lag filter-fleece over.
Med 3 kurver :
Keramikk på bøttebunnen som over.
Nederst : samme som over
Midten : Keramikkringer med fin blåsvamp over
Øverst : Biologisk filtermedium og filter-fleece som over
Postet 22.01.16 kl 11:55
Postet 22.01.16 kl 20:14