Nitritt verdier som stiger under fiskeløs innkjøring

Heisann,
Er nå to og en halv uke ut i fiskeløs innkjøring. I starten var nitritt verdiene i vannet ikke tilstedeværende, men nå har de rett og slett steget. Jeg har ikke benyttet meg av noen salmi-metode, men har slengt oppi litt fiskefor hver dag. Nå ligger imidlertid noen av disse flakene og mugler her og der. Er dette av grunner som får nitritt verdiene til å stige? Skal jeg begynne å bytte litt vann og vaske steiner, røtter, planter og liknende eller skal jeg la "forurensningen" gå sin gang og heller sette i gang tiltak når innkjøringen begynner å nærme seg slutten.
Beste hilsen fra Tora
Når fiskematen brytes ned, danner den ammoniakk, som igjen blir til nitritt.
Innkjøring på denne måten tar veldig lang tid og er ikke like "sterk" (om man kan kalle det for det) som salmi metoden, siden den er mer "konsentrert" og direkte på ammoniakk med en gang. Så at du ikke fikk måling av nitritt i starten er helt normalt.
Her kan du se en fin graf på hvordan det fungerer i teorien og ofte i praksis.
[External Image]
Ok, tusen takk for svar. tenker jeg drar og kjøper meg salmi idag jeg
Hvis du har dråpetester for ammoniakk, nitritt, nitrat og pH, er salmi-metoden sikrere, som BlueWater sier. Guiden finner du her.

Vil absolutt anbefale deg å fjerne alt av matrester i akvariet, da slikt kan produsere mye uønskede soppsporer i karet. Før du tilsetter Lilleborg Salmi er det lurt å måle vannverdiene, så ikke det blir for mye ammoniakk (ca. 4ppm er fint).
Tusen takk! da fjerner jeg møkka, måler verdiene og begynner med lilleborg salmi som jeg kjøpte idag. Det jeg imidlertid har lurt på lenge er mengden salmi. Hva i all verden menes med 4ppmm??
4 ppm = 4 mg/l, konsentrasjonen av NH4/NH3 i vannet. Du har sjekket ut guiden og salmi-kalkulatoren?
PPM betyr "parts per million", og er eksvivalent med mg/liter (1mg er en million-del av 1 kg for vann). Dette er den enhet som normalt brukes for å angi konsentrasjonen av et stoff i en væske, ihvertfall i akvariesammenheng. 4 ppm er altså 4 mg ammoniakk per liter vann.

De fleste målinger man gjør med strips og dråpetester måles i ppm (mg/l)....ammoniakk (NH3/NH4), nitritt (NO2) og nitrat (NO3). GH og KH måles også i ppm, men det er det gjerne gjort om til tyske hardhetsgrader (1grad=17.8ppm).

Hvis du leser Guiden som jeg linket til, finner du linken til Salmi-kalkulatoren der. Vet ikke hvor stort karet ditt er, ellers kunne jeg gitt deg et tall for hvor mye du bør bruke. Men du bør ha dråpetest for ammoniakk før du setter igang, slik at du får målt om det allerede fins ammoniakk i karet, og eventuelt hvor mye. Salmi-dosen er avhengig av dette.

ahaa.. ppmm er det samme som mg. ok nå er jeg relativt sikker på at jeg skjønner hva som skal gjøres. Takk igjen
Bare ett siste lite retarded spørsmål til. Hvilket måleredskap brukes når man tilsetter et gitt antall ml i karet(60 liter i mitt tilfelle). Jeg har ikke noe ml liter-måleredskap.
Med dråpetestene får man jo ml-sprøyter. Ellers får man også 5ml sprøyter (uten nåler) ganske rimelig på apoteket.

Til karet på 60 liter skal det være greit å prøve med 2 ml Salmi, HVIS det ikke er ammoniakk i karet fra før. Så måler du etter en halvtimes tid, og har eventuelt i noen dråper til hvis det trengs for å få 4 ppm.
Ok takk. de dråpetestene jeg hadde kjøpt inkluderte av en eller annen grunn ikke måling av ammoniakk, så jeg får ta å bestille en som måler ammoniakk før jeg setter igang hvis ikke jeg finner på dyrebutikker i området. Takk igjen. Blir et morsomt lite biologi prosjekt det her takk igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap