Ph stiger - men hvor langt?

Jeg trenger litt råd ift. pH i karet, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette.

Jeg har sand fra en lokal strand i akvariet, og har hatt det i 1.5 år. pH i springen da jeg startet opp akvariet var 6.5 (nå er den 6, av en eller annen grunn), og det økte i karet til 7.2 og holdt seg stabilt der lenge.

Det er sikkert 6 mnd siden jeg har målt pH, men da jeg gjorde det nå var pH plutselig oppe i 7.8.

Kan jeg gå ut i fra at den kommer til å fortsette å øke? Kan den store mengden snegler jeg har i karet nå være en av årsakene (det er ikke så greit å få ut tomme skjell) eller er det bare/hovedsaklig sanda? Er det noe annet som kan ha pushet opp pH?
gH/kH er 8/5 i karet og 3/0 i springen.

Svaret på dette er litt avhengig av hvilke vannbytterutiner du har...hvor ofte og hvor mye.

Snegleskall kan øke pH og GH, hvis det er mye av dem. Men bunnlaget er vel den største synderen, som vi diskuterte før. Syns det var veldig stor forskjell på kranvann og kar-vann, og med så høy KH i karet er det nesten umulig å få ned pH permanent. Karbonat/KH kan ikke bufre vann på den surere siden. Hvis du har samme fisker som før, bør vel egentlig pH ned litt, ja. Så da er hyppigere vannbytter løsningen...det vil senke KH/pH og holde den i sjakk, etter hva jeg ser av kranvannet ditt.
Å kunstig senke pH i karet jeg gitt opp. Jeg satt veldig pris på at dere forsøkte å forklare prosessen, men jeg konkluderte med at det var mer bal og mer usikkert enn jeg hadde lyst til å prøve meg på.

Jeg bytter ca 50% vann annenhver uke, men de siste mnd har jeg byttet vann oftere enn før, siden det hadde en kjempecrash i høst og masse alger. Derfor overrasker det meg veldig at ph har gått opp så mye. .

Derom det er sannsynlig at pH kommer til å holde seg stabil men høy, kan jeg legge om til fisk som vil ha høy ph, jeg har uansett ikke mye fisk i karet nå. Dersom ph kommer til å variere eller stige mye mer, må jeg bytte ut sanda og kjøpe fisk som vil ha lavere ph enn jeg har pleid å ha. Men noe må jo gjøres... :/
Hvis det stemmer at du har vann med KH=0 og pH=6, er det ingen problemer å få pH ned, som sagt. Det er bare å "spe ut" akvarievannet med kranvann, så går begge verdiene ned. Et par kjappe 50% vannbytter burde hjelpe masse. Vannbytter hver 14. dag er nok ikke ofte nok.
Etter 50% vannbytte stiger ph til 7.2 på noen timer, og videre til 7.6 på noen dager. Jeg skal ta noen flere vannbytter den neste uken og se om jeg kan få det tilbake til å bli stabilt på 7.2.

Jeg ser at røtter kan senke ph. Vil noen mangrove-røtter kunne hjelpe noe som helst?
hei ja mangrove røtter hjelper på å senke ph.
Ja, det er bare å gjøre et nytt vannbytte igjen for å få ned KH. Røtterr kan senke pH noe, men har inegn stor effekt og virkningen vil bli "overkjørt" av høy KH.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap