- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ønsker å senke gh
Ønsker å senke gh
Heisann, noen som vet hvordan man senker GH? Da jeg startet innkjøringen var GH verdien så godt som null da det er slik springvannet her er , men har i det siste helt av seg selv steget en del. Dette er ikke ønskelig da jeg skal ha fisk som liker lav GH. Spørsmålene er altå; hvorfor stiger GH verdiene og hvordan får jeg de ned igjen? Beste hilsen Tora
Postet 08.02.16 kl 12:30
Postet 08.02.16 kl 12:39
Jeg har en rot, noen kokoshuler og plantene; Limnophila sessiliflora, Anubias og Hydrocotyle tripartita.. Av bunn substrat har jeg JBL pro scape plant soil, og akkurat i forbindelse med denne substraten kom jeg akkurat på et youtube-klipp av en kar som brukte denne substraten, som mente at GHen i akvariet hans hadde steget etter at han tilførte denne. Den som er årsaken da? Det som er litt rart er at GHen ikke steg før nå, tre uker inn i innkjøring. Må jeg bytte bunn substrat, eller er det noe annet jeg kunne gjort. Det hadde blitt litt av en jobb:/
Postet 08.02.16 kl 15:14
Postet 08.02.16 kl 15:48
Postet 08.02.16 kl 17:04
Postet 08.02.16 kl 18:38
Nei, det fins ingen måte å senke GH på, annet enn å bytte ut vannet. Før eller senere vil effekten avta.
Personlig undrer jeg meg over at JBL både påstår at soilen er rik på mineraler, og at den senker GH. Dette er to nokså motstridende utsagn. De vanligste mineralene, som kalsium og magnesium, hever GH. Men at den senker KH/pH, er sikkert reellt nok.
Personlig undrer jeg meg over at JBL både påstår at soilen er rik på mineraler, og at den senker GH. Dette er to nokså motstridende utsagn. De vanligste mineralene, som kalsium og magnesium, hever GH. Men at den senker KH/pH, er sikkert reellt nok.
Postet 08.02.16 kl 18:52
Postet 08.02.16 kl 19:11
Postet 08.02.16 kl 19:41