Øke ph

Hvor raskt er det forsvarlig og øke ph?
Har kh på 0,5 og vil gjerne øke denne, har hatt ph krasj før, og vil gjerne unngå dette igjen.
Ph-endring bør gjøres langsomt, ikke mer en 0.2-0.3 på ett døgn...helst mindre.
Hvis du bytter vann ukentlig, men stadig har problemer med KH/pH-fall, er det lurt å vurdere om ikke litt kalkstein i akvariet er på sin plass. Selvfølgelig avhengig av hva slags fisk du har, og hvor pH, KH og GH følgelig burde ligge.
Har du vurdert å tilsette bikarbonat?
Jeg regner med at det er natron/bikarbonat han mener når han spør hvor raskt han kan øke pH. Men hvis han stadig har pH-fall, er det kanskje bedre å tilsette bikarbonat i form av litt kalkstein, for en mer permanent løsning.
Som langsiktig løsning så er nok kalkstein å anbefale, men med så lavt kh så kan man få opp verdien litt kjappere med natron for å unngå at pH bråstuper.
Javisst, var det jeg også mente...at han burde vurdere en langsiktig løsning i tillegg til en "kjapp"
Hei

Vannverdier i karet nå: Ph 6,8 Gh: 5 Kh: 1,5 No2: 0: No3: 12
Har tilsatt natron , ph har øket fra 6,5.
Jeg har laget meg en 5mm slange med en klemme på så jeg kan regulere mengden som blir tilført karet.

Jeg har vel ca 150 liter vann i karet. hvor stor kalk stein bør jeg ha?

Når jeg sjekket kranvannet nå, så hadde ph steget fra vanlige 7,2 til rundt 8
Gh: 3 Kh:1.5

Jeg har kommunalt vann, de hadde forleden problemer med klage på lukt ifra vannet
Så Ph økningen kommer sikkert ifra det.

Så nå har jeg problemer med for høy ph også Fiskene mine bør ha 7.5 som max.

Naturligvis er det aller beste å slippe å tilsette noen ting. Om du beregner og taimer vannbyttene riktig, burde det være nok til å holde pH der du vil. Men litt merkelig at kranvannet har steget til pH 8 uten at KH har gått opp.
Jeg bruker dråpe tester fra Jbl: (ph, no,2/3, Nh4.) Gh og Kh er Tetra og disse tester jeg med 10ml vann
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap