- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vannverdier på mine akvarier.
Vannverdier på mine akvarier.
Måler verdier i mine akvarier. Har laget tabell, og lurer på om verdiene bør justeres i forhold til fisken jeg har her. Står i fiskedatabasen at neontetra skal ha GH 0-3 ? 3 er for lite i forhold til feks platy som skal ha 9-19... Springvannet er i forhold til målinger veldig bløtt. Målt i dag med stips 0 -No3, 0-NO2, GH ikke utslag, KH mindre enn 4, PH dråpetest 6,5. Hvis jeg har hyppige vannbytter vil da GH forbli lav eller bli lavere? I dag var GH ca 3 i 180 literen. Ca 5 i 260 literen. Hvis GH er viktig får jeg kjøpe dråpetester. Hvordan øke GH?
Postet 29.02.16 kl 09:34
Dette med vannverdier har, som du ser, stor betydning for hvilke fisker du kan/bør holde sammen. Neontetra og platy skal ha såpass motsatte verdier på hardhet og surhet at de ikke bør holdes sammen. Fiskene kommer fra ulike biotoper, og hver art har sine krav til vannet, som det lønner seg å ta hensyn til om man vil holde fiskene sine friske og livsglade. Med bløtt og relativt surt vann i springen er det enklest å holde fisker som passer til slikt vann. Info for hver art står i Fiskebasen, som du ser ut til å ha funnet
Strips tester er meget upålitelige, og du bør ha dråpetester også for NH3/NH4, NO2, NO3 GH og KH.
Når det gjelder GH økes den vha. tilsetning av kalsium og magnesium, i form av f.eks. GH/TH+.
Strips tester er meget upålitelige, og du bør ha dråpetester også for NH3/NH4, NO2, NO3 GH og KH.
Når det gjelder GH økes den vha. tilsetning av kalsium og magnesium, i form av f.eks. GH/TH+.
Postet 29.02.16 kl 10:00
Takk for svar :)
Kjøpte et 250 liter for å være snill med mine fisker i 60 literen. Det fulgte med fisker. Fant ut at de små hadde blitt mumle mat for de største fiskene i det nye karet... Fikk med en stor skalare som sikkert ville likt mine rødtetrar. Så da skaffet jeg meg en 180 liter så jeg kunne skille de små fra de store. Denne oxo med fisk. Der var det to neon tetra. Tenker at jeg nå først og fremst får ta hensyn til de andre fiskene. Hvis Gh holder seg på mellom 5 og 10 vil verdien være riktig i forhold til hva fiske basen viser. Hva skal jeg gjøre med neon tetraene? Håpe de skal klare seg? Er dette ensbetydende at de vil lide?
Postet 29.02.16 kl 13:30
Hvis du har mulighet, kan du skille ut levendeføderne og sette dem for seg selv i et kar med høy GH og pH. Kanskje de kan bo i 60-literen ?
Jeg vet ikke riktig hva slags andre fisker du har, men tetraene passer ihvertfall sammen. Hva slags hardhet er det i kranvannet ? De klarer fint en verdi 3-5 og pH på 6-tallet. I tillegg til å sortere fiskene på vannverdier, er det nok en god ide å sortere dem på størrelse...store fisker sammen.
Jeg vet ikke riktig hva slags andre fisker du har, men tetraene passer ihvertfall sammen. Hva slags hardhet er det i kranvannet ? De klarer fint en verdi 3-5 og pH på 6-tallet. I tillegg til å sortere fiskene på vannverdier, er det nok en god ide å sortere dem på størrelse...store fisker sammen.
Postet 29.02.16 kl 13:38
Hunder
Heldigvis hunder som lever lengre enn forventet. 2 rottweilere, 1 buhund. Disse lever med god leve alder og verdier,,, Har fungert i mange år som instruktør for hunder. Har tidligere sagt at "skaff deg en gullfisk" om hundene er altfor uhåndterlige. Vel... fisker er nok mer krevende enn jeg hadde trodd.
Postet 29.02.16 kl 18:15
nh3/nh4
Horfor skal jeg bry meg om dette? Tenker at nittrit og nitrat vil vil vise hva som foregår i akvariet? Lite nitritt og "godkjent" nitrat?
Postet 29.02.16 kl 18:28
Fordi ammoniakk (NH3/NH4) er "forstadiet" til nitritt. Får man en ammoniakk-topp, kan man vente seg en nitritt-topp deretter. Har man vann litt på den sure siden, er ammoniakk ikke fullt så ille som nitritt, siden den da foreligger som NH4+ som er mindre giftig enn NH3 (pH over 7).
Ja, akvaristikk kan virke komplisert, men det er ikke vanskeligere enn at "selv mor kan klare det" Man ville jo ikke drømme om å holde en rottweiler i et 50x50 bur eller mate den med høy....så det meste er et spørsmål om litt kunnskap
Ja, akvaristikk kan virke komplisert, men det er ikke vanskeligere enn at "selv mor kan klare det" Man ville jo ikke drømme om å holde en rottweiler i et 50x50 bur eller mate den med høy....så det meste er et spørsmål om litt kunnskap
Postet 29.02.16 kl 19:30