- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- 30 i nitrat og 0,05 nitritt
30 i nitrat og 0,05 nitritt
Hei! har hatt 6 nye fisker(coridoras) i mitt 60 l akvarium der det bodde en kampfisk fra før. Akvariet var akkurat på grenseland etter innkjøring med hensyn til tilsetting av kampfisken for to uker siden. Nå har coryene vært i akvariet et døgn og vannverdiene ligger nå på 0,1 i ammoniakk, hele 0,05 nitritt og hele 30 i nitriat som er alt for mye. Blir det å vente et døgn å se om filteret er i stand til å ordne opp her eller er det på tide å umiddelbart sette i gang med vannbytter. Siden det er lite ammoniakk, på grenseland til å være for mye nitritt og ekstremt mye nitrat, tyder dette på at filteret ikke var klart for seks nye fisk?
Postet 03.03.16 kl 16:58
Endret: 03.03.16 kl 16:59
Det eneste som hjelper er vannbytter. Å ha en verdi over 0 i ammoniakk i vannet skadelig for fiskene (særlig ved pH over 7)
Når du mener innkjøring, mener du fiskeløs? Eller kjørte du inn karet med kampfisken? I så fall så er ikke filteret vant til så mange nye fisker. Samtidig tar det nok mer enn to uker å kjøre inn et kar! Du må nok komme deg gjennom daglige vannbytter (hvis ikke flere om dagen) helt til alle verdier er stabile. Kan ta flere uker.
Når du mener innkjøring, mener du fiskeløs? Eller kjørte du inn karet med kampfisken? I så fall så er ikke filteret vant til så mange nye fisker. Samtidig tar det nok mer enn to uker å kjøre inn et kar! Du må nok komme deg gjennom daglige vannbytter (hvis ikke flere om dagen) helt til alle verdier er stabile. Kan ta flere uker.
Postet 03.03.16 kl 21:06
Nei den var fiskeløs. Holdt på i fire uker. Da brukte filteret mitt ett og et halvt døgn på å bryte ned 4pm salmiakk til nitrat, noe det egentlig skal kunne gjøre på ett døgn før det er trygt for fisk. Jeg tenkte allikevel i mitt utålmodige modus at en kamfisk måtte da filteret tåle og jeg har sjekket verdiene uten at de har vært skadelig. Det var nok de 6 coryene det var retarded å tilsette så tidlig.PH er på 6.7 heldigvis, men du har nok rett. Hvor mye vann tenker du det er greit å bytte om gangen?
Postet 03.03.16 kl 21:17
Postet 03.03.16 kl 21:27
Endret: 03.03.16 kl 21:28
Tror problemet er så enkelt som overbelastning da. Du burde jo helst vente til du var bombesikker på at karet var 100% klart, men skjønner at det er vanskelig å vente! Men da tror jeg at det ikke vil ta så lang tid å få verdiene ned igjen, hvis du holdte på med innkjøring i 4 uker.
Sats på 50% hver dag, og se hvordan det går. Kanskje enda mer i starten. Kommer an på hvor lenge siden det er du gjorde et vannbytte. Hvis det er en uke siden, så burde du ikke tømme 70% hver dag sånn plutselig. Det er som hester og fôr. Alltid sakte tilvenning, hvis ikke blir dyret stresset og sykt. Start da heller med 20-30% hver dag, og øk etterhvert.
Sats på 50% hver dag, og se hvordan det går. Kanskje enda mer i starten. Kommer an på hvor lenge siden det er du gjorde et vannbytte. Hvis det er en uke siden, så burde du ikke tømme 70% hver dag sånn plutselig. Det er som hester og fôr. Alltid sakte tilvenning, hvis ikke blir dyret stresset og sykt. Start da heller med 20-30% hver dag, og øk etterhvert.
Postet 03.03.16 kl 21:39
Postet 03.03.16 kl 21:53
Postet 03.03.16 kl 21:59
Postet 03.03.16 kl 22:04
Postet 03.03.16 kl 22:12