Hei,
Vet at det finnes en rekke tråder om dette her på forumet, men jeg sliter med å finne "fasit" på dette.
Har et akvarie som har gjennomført innkjøring og fått sine første beboere, 2 små Ancistruser samt en Guppy-yngel (lurt seg med ene planten vi har kjøpt)
Siden jeg skal ha Guppy og Dverggurami ønsker jeg en Ph-verdi på 7-7,5, og Gh 10.
Vannet fra springen holder Ph på 8, Gh 2,5.
Har jevnlig målt alle verdier i akvariet, Ph vært stabil på 7,5, har gradvis tilsatt Sera Mineralsalt for å øke Gh. ( Mineralsaltet inneholder i følge etiketten Kalsium, Magnesium og Kalium.)
Ved måling i går var plutselig Ph 8, Gh 7. Ingen vannbytter foretatt da det kun har vært fisk i 2 dager etter innkjøring.
Mineralsaltet ble tilsatt første gang for 6 dager siden, og deretter små mengder en gang i døgnet for å øke Gh sakte og kontrollert.
Kan mineralsaltet ha ført til økning av Ph?
Men det har som sagt gått 6 dager siden mineralsaltet først ble tilsatt, så Ph burde vel kanskje endret verdi tidligere dersom mineralsaltet var synderen?
Har videre gått til innkjøp av Tetra Ph/Kh minus, rett og slett for å justere ned Ph ved vannbytte.
Noen som har kjennskap til dette produktet, om det inneholder "skjulte" stoffer som kan motvirke min ønskede økning av Gh?
Vet at mange benytter eikebarkesktrakt, men dette er ikke å oppdrive hos forhandler lokalt. Kan bestille på nett, men ønsker naturligvis å foreta vannbytte i dag for å stabilisere Ph, da det allerede er noen beboere i karet som skal ha det godt.