Co2 og utlufting

He, lurer på om noen kan hjelpe meg dette?

Jeg har et Co2-anlegg (JBL m503) med PH-Controller i et 240 liter. (For å holde en stabil lav PH, da kranvannet her ligger på 7,5-8,0). Har trappet ned "auto-adjust" til at PH skal holdes stabilt på 6,0. Har derfor gradvis måttet skru opp ventilen til Co2-kolben, og nå teller jeg 135 bobler i minuttet på bobletelleren, og sjukt flere luftbobler i taifunen, PH ligger på 6,27 på dagtid. (Den synker jo på natt så da slår den seg av automatisk). Får å få ned til 6,0 også på dagtid må jeg nå åpne enda mer Co2.. Tenker at jeg slipper ut alt for mye Co2 allerede?

-Så spm mitt er om det kommer for mye Co2 nå eller er det bare å kjøre på til Ph er der jeg ønsker?
- Er det farlig for gjester å sove i stua mtp Co2-utslipp?
- Og må det utluftes med diffusor på utblås-filterpumpe? Hele systemet regulerer jo seg selv og stopper ved ønsket ph.. Tenker jo da at jeg må åpne Co2-kolba enda mere om jeg lufter ut vannet med diffusor..
Ang. taifunen har jeg tatt på en forlenger som gjør at Co2-boblene får virke lengre..
Problemet er at man hverken kan eller bør senke pH med mer enn 1 grad ved hjelp av CO2. Hvis vi antar en pH-verdi på 7.7 i karet uten CO2, bør altså pH ikke senkes mer enn til 6.7 midt i lystiden. Rundt regnet har du da 30 ppm CO2, og høyere bør man ikke gå....det vil i så fall være skadelig for eventuelle fisk/snegler/reker i karet. Du har vel en drop checker ? Den må være gul med så mye CO2 ?

Utlufting nattestid er greit nok...men vil hos deg føre til store pH-svingninger som også skader alt liv i karet. pH-forskjell på natt og dag bør ikke overstige 0.5.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap