Mysteriet om stigende ph verdi.

Hei alle sammen.

Jeg har et ferskvannsakvarie med følgende spesifikasjoner:
Biltemasand med tropica bunnsubstrat under
2 røtter
For øyeblikket ingen steiner og heller ikke noe skjell
Middels beplantning og befolkning
Blågrønn alger

Målet mitt er å ha en lav pH og KH verdi på minimum 0,5, helst 1 for å holde pH stabil. Jeg fant ut for noen uker siden av pH verdien hadde steget fra rundt 6,0-6,5 til 8, og at KH verdien hadde steget fra 0,5-1,0 til 6. Jeg fjernet så alt av steiner i akvariet som er det eneste jeg vet om som kan ha vært årsak til dette og tilsatte gradvis eikebark ekstrakt for å få ned pH. pH forstatte å stige for hver gang jeg senket den, mens KH verdien etterhvert ble under 0,5.

Jeg prøvde deretter å korrigere vannverdiene ved å utføre vannbytter med vann som hadde lavest mulig pH med høyest mulig KH, dette vannet var tilsatt Dennerle KH+ og eikebarkekstrakt. Jeg fikk da etter noen dager med hyppige vannbytter vannverdiene på et akseptabelt nivå nær det som var målet. Dette var i går.

I dag når jeg måler vannverdiene har pH igjen steget fra 6,5 til 7 og KH tror jeg er stabil på 0,5.

Er det noen som vet hva årsak kan være, og eventuelt løsning?
KH+ er bare natron (bikarbonat) i en dyr innpakning. Å tilsette både KH+ (karbonat) og eikebarkekstrakt virker utjevnende på hverandre. Det du i prinsippet gjør med "eikebark-ekstrakt" er å tilsette syre. Syren vil nøytralisere noe karbonat, og pH synker midlertidig. Men når likevekt får innstillt seg, bringer karbonatet pH'n opp igjen. Man kan altså vanskelig få i både pose og sekk...dette fordi karbonat/KH som buffermedium har slike kjemiske egenskaper at det ikke kan bufre pH på den sure siden. pH i et karbonatbuffer-system vil alltid stabilisere seg på en pH over 7.

Enten må man regelrett bytte ut buffersystemet (med f.eks Seachem Acid og Alkaline Buffer), eller så må man finne seg i å leve på kanten med 0 KH og lav pH. Velger man siste, er det bare å bruke eikebarkekstrakt (eller hvilken som helst ren organisk syre, f.eks eddiksyre) til all KH er borte og man har den pH man vil ha. Da er systemet naturlig nok veldig følsomt for all input av H+ eller OH- ioner, og man kan risikere et pH-crash.

To andre metoder for å senke pH er å filtrere vannet over torv, det har en viss effekt på mineral-innholdet i vannet og er det nærmeste man kommer RO-vann uten å ha RO-anlegg. Siste metode er å tilføre CO2.
Så hvis du ikke har noen stein eller noe annet som avgir karbonater, er dette valgene dine. Det er ikke noe stort mysterium...bare kjemi
Takk for utfyllende svar, da var mysteriet løst. Jeg liker stabile og forutsigbare verdier så da tenker jeg Seachem Acid og Alkaline Buffer er det jeg trenger.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap