Er co2 hensiktsmessig for meg?

Er CO2 en konstant verdi som avgjøres kun av pH og KH? Om det er det, har det da noen som helst hensikt å tilsette CO2 i et akvarie som allerede har optimal pH og KH verdier? Jeg har begynt å bruke Seachem Acid og Alkaline buffer for å buffre pH på 6,5, også har jeg en flaske flytende CO2 stående, men lurer på om denne bare vil bidra til å forkludre vannverdiene.
Nei, CO2 er en gass som finnes oppløst i vannet på samme måte som oksygen. Uten ekstra CO2-injeksjon får vannet kun den CO2 som vannet opptar fra luften på samme måte som oksygenet. I luft er det en begrenset mengde CO2, og plantene bruker CO2 som karbon-delen av næringsopptaket sitt. Det er ikke noe problem å ha høyere "metning" av CO2 i vannet...da tilfører man altså ekstra gass fra en trykkflaske (slik som en brusmaskin gjør). Forholdet mellom CO2-mengde, pH og KH er et trekantforhold, der endring av 1 verdi påvirker de andre 2.

Enkelte mer krevende planter krever mer karbon/CO2 for å vokse tilfredsstillende under forhold hvor de 'drives' av mye lys og næring.
Om det er hensiktsmessig for deg å tilsette CO2 avhenger altså av hele oppsettet ditt : lysmengde, næringstilførsel og plantearter. Noen planter trenger mer av alt, men alt levende krever karbon for å kunne drive nærngsomsetning, celledeling og vekst. Det er ett av de alle viktigste grunnstoffene på denne planeten
Innebærer dette trekantforholdet at om man tilsetter CO2, så synker pH samtidig som KH stiger?
Nei, fullt så enkelt er det ikke. pH vil synke, men KH endrer seg i prinsippet ikke. Når man slutter å injisere CO2, vil overskudet forsvinne og pH stiger igjen.
Uansett har du jo null KH hvis du bruker Acid/Alkaline Buffer riktig...med det systemet erstatter man KH-buffersystemet med et annet som kan bufre pH på den sure siden. pH avhenger dermed ikke lenger av vannets karbonat-/bikarbonat-innhold.
Da skjønner jeg litt mer. Angående seachem så bruker jeg acid buffer til å lage pH-krasj og alkaline buffer til å bygge opp pH til ønskelig nivå. Fulgte instruks fra deg som jeg fant i en annen tråd, og har kommet fram til riktig mengde av begge så jeg lander på pH 6,5. Men jeg målte KH med tetra dråpetest 10 min, mener jeg det var, etter jeg hadde tilsatt alkaline buffer og den viste fremdeles 0,5, men det tar kanskje mere tid før den forsvinner? Jeg har begynt å stille inn karet nå med å foreta ett større vannbytte med det nye buffersystemet, så tenkte jeg å bytte en del vann utover uka.

Vet du noen greie løsninger å måle CO2 på, siden jeg ikke kan gå etter pH-KH tabell lenger?
Åja...du fant ut hva jeg har sagt om bufferne til Seachem tidligere,så bra
KH-testen kan du egentlig bare glemme...den er heller ikke 100% nøyaktig (ingen tester er det, unntatt vitenskapelig utstyr til tusenvis av kroner).

JBL har en direkte-test for CO2. Har en i skapet her, men har aldri åpnet den...akvarier som kun går på CO2 fra luften har som regel 2-5 ppm. CO2-måling er først aktuelt om man kjøper CO2-anlegg, og da bruker man permanent-tester (såkallte drop-checkers)....og dsse har ikke noe for seg uten CO2-injeksjon.
Takk for hjelp Jeg har noen middels krevende planter som ser nokså trasige ut, selv om de får næring. Så tenker jeg skal prøve å eksprimintere litt med lys og flytende karbon i første omgang. Grodde ekstremt mye alger når jeg brukte alt lyset mitt samtidig, men da kan jeg tenke meg at det ble for lite karbon i forhold til lyset.
Min erfaring med flytende karbonkilde (glutaraldehyd) er at det antakelig tilfører helt marginalt med CO2, men at det i noe grad holder visse alger i sjakk, noe som igjen gjør at plantene ikke i samme grad blir hindret i å ta opp næring og CO2/utkonkurrert. Glutaraldehyd kan ikke på noen måte erstatte CO2-injeksjon.

Lystid har også mye å si.
Kan man bruke kun CO2-injeksjon, uten noe som buffrer pH, for å holde pH på den sure siden, eller ville det blitt for stor endring på pH etter lysttid når vannet ikke blir forsynt med CO2? Eller må man ha et buffersystem som Seachem for å holde pH stabil på den sure siden, selv om man bruker CO2-injeksjon?
Nei, noen "fremmed" buffer trengs ikke, det holder med en viss KH-verdi. Dette må man eksperimentere seg fram til, for ikke å få for store pH-svingninger mellom natt og dag. Noen bruker også CO2 hele døgnet, for å holde pH nede...da kan man få motsatt problem(at pH synker om natten fordi plantene ikke forbruker noe). Uansett om det gjelder svingning opp eller ned er hovedsken at svingningen ikke blir mer enn ca. 0.5 pH-grad mellom natt og dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap