Drette Nanochromis transvestitus-senke Ph`en med torv. Gjør jeg riktig ?

Idag skal jeg begynne å senke Ph`en fra 6.5 til 6.0, så det er ikke snakk om store forandringer

Jeg er litt redd for hva som vil skje med de andre fiskene i 63 literen =( Vil de takle forandringene i vannverdiene ? Ja, jeg er bekymret !!

Her er hva jeg har tenkt å gjøre, men er det rett ?
Karet rommer 63 liter. Ta 10 liter vann fra springen i en bøtte. Legge en strømpe med 2-3 ss torv (er det for lite/mye ? ) oppi bøtta, og la det stå i 24 timer. Etter 24 timer eller mer vil jeg sjekke Ph`en i torvbøtta. Da vil jeg ta de 10 litererne og bytte dem med 10 litere fra akvariet. Etter 24 timer vil jeg sjekke Ph`en i karet. Høres det greit ut ?? Eller bør jeg bare bytte 5 liter om gangen, og sjekke Ph`en i karet etter 24 timer ?
Jeg er vellllllllldig usikker, for jeg har aldri senket Ph`en med torv før

Ønsker derfor innspill =)

Klemz Maren =)
Det var da veldig så forsiktig du skulle være Men, bra det! Sjøl så fylte jeg bare en damestrømpe med torv (den du kjøpte) slik at det ble på størrelse med en stor tennisball (i våt tilstand) og festet denne oppi karet på et egnet sted. Lurt å skvise strømpen med torv litt i springen slik at en får bløtgjort torva godt. Da får en også klemt ut av litt av "grumset" (de minste partiklene). Torva vil nok farge vanne litt.

Du kan gjerne gjøre det på din måte. Jeg har forsøkt det også med hell, men det er kjedelig Jeg hadde en 10-litersdunk med vann som jeg hadde en strømpe torv i. Fra denne hentet jeg vann ved vannbytte. Fungerte fint det.
Vi har torven i vaskepose og så i de utvendige pumpene. Vaskeposen er så stor at det ikke blir for "stappet" inne i pumpen. Og så går det seg til. Hadde litt mye første gangen og ph endte på 5,5.. men man lærer etterhvert.
Hva jeg har gjort til nå !
Oppdatering !

Rundt barne-tv tid la jeg en strømpe med torv i en 10 liters bøtte, og slik skal det få stå i 24 timer iallefall =) eller kanskje litt mer jeg får se hva Ph-verdien på torvvannet er i morgen =)

God natt alle sammen !! Klemz Maren =)
Testet torvvannet =)
Ja, nå er det over 24 timer siden jeg hadde torvstrømpen oppi en 10 liters bøtte med rent, friskt vann fra springen. Jeg har målt torvvannet, men Ph-verdien har bare kommet ned i 6.5, samme verdi som vannet i 63 literen er. Derfor får torvvannet med torvstrømpen i stå til i morgen.

Ja, jeg vet jeg er forsiktig, men jeg har aldri senket Ph`en med torv før, derfor er jeg varsom.
Jeg har 2 ciklidearter i 63 literen som trenger lav PH (6.0), for at eggene skal klekkes:

* Laetacara dorsigera.
* Nanochromis transvestitus.

Oppdatering ! Hva har skjedd =)
Hei, alle sammen !

Ja, nå har jeg målt torvvannet, og Ph-en har kommet ned i 5.5, det er jo veldig bra =) Skal jeg ta et vannbytte nå, og tilsette all torvvannet, eller bare halvparten, dvs 5 L.

Ja, jeg vet jeg er forsiktig, men jeg er usikker for hvordan fiskene i karet kommer til å reagere på forrandringene i vannverdiene.
Jeg er veldig glad i fiskene mine, og jeg er redd for at noen kommer til å dø !!

Hvordan bør jeg tilsette torvvannet ? Forsiktig, eller skal jeg bare putte det oppi, og ikke tenke så nøye på det ?
Sånn er det når jeg aldri har vært borti torv før i akvariesammenheng.
Jeg er litt usikker ((

Trenger sårt råd =(

Klemz Maren =)))
Laetacara Dorsigera klarer seg leeenge med ph på 6.5

Jeg har hatt mange kull på disse, og tre av disse kullene har jeg oppdrettet til voksne fisk (har ett kull med små nå også, faktisk).
Hos meg har ph vært 6.6 - 6.8 ved egglegging og klekking av yngelen.

Den andre fisken du nevner, kjenner jeg ikke til, men Dorsigera'en MÅ altså ikke ha ph helt ned i 6.
Jeg ville faktisk ikke anbefalt det heller, for de har lett for å miste litt skjell på toppen av hodet om ph blir for lav.
Takk takk Mona O =))
Takk for info og raskt svar, Mona o )

Jeg har ikke hatt Laetacaraene så lenge. De kjøpte jeg på auksjonen til HAK den 19/11. Jeg har lest om dem på nettet, men jeg visste ikke at de kan miste skjellene hvis ph-en kommer ned i 6.0.
Jaja, man lærer noe nytt hele tiden.
Da blir jeg visst nødt til å drette de 2 ciklideartene i hvert sitt kar.

Nanochromis transvestitus krever en ph på 5.5 for at eggene skal klekkes. Da ser det ut for at jeg må skaffe et kar til dem, og jeg som har veldig dårlig råd =(((((((
Men hvis noen har et ledig kar (m. utstyr) som de vil gi bort eller selge til en billig penge så blir jeg veldig glad.

Klemz Maren =))
Stans i planene =(
Jaja, nå blir det noen forrandringer i planene med å drette Nanochromis Transvestitus. Dessverre har det oppstått et lite "problem". Hmm, jeg skulle drette Nanoene i 63 literen, men siden Laetacaraene mine ikke tåler en ph på 5.5 så må jeg nok drette Nanoene i et eget kar. Det var ikke planen =(

Alle karene mine er proppet fulle med fisker, så der er det ingenting å hente =( Da er det bare å se seg om etter et nytt kar, men jeg har velllldig dårlig råd for tiden =(((((

PS !!
Men hvis noen har et ledig kar (m. utstyr) som de vil gi bort eller selge til en billig penge, så blir jeg veldig glad =))))))
Tviler at det skjer nå i denne hektiske juletida (


Klemz Maren )



Mener Bjarne (hvis jeg husker riktig?) sa han hadde hatt oppdrett på høyere ph enn 5.5
Joda, OooOooOoo jeg "tror" det er riktig , men jeg ikke sikker

Jeg har hatt en ph på 6.0, og Bjarne sa at den var grei =) Men nå er ph-en 6.5, og Bjarne som er en erfaren Nano-oppdretter sa at den måtte bli lavere, hehe.

Problemet er Laetacaraene i det samme karet De mister skjellene hvis ph-en kommer ned i 6.0, og det må jo ikke skje =((( Råd fra Mona O, hun har jo Laetacara dorsigera !

Derfor ser det ut for at Nanoene må få seg et eget kar =) bare til dem =)))

Klemz Maren =)
Når det gjelder L. Dorsigera, så må jeg innrømme at jeg i mine yngelkar har fått ph-kræsj....flere ganger. Det er sånn jeg har oppdaget at de mister skjellene på hodet om ph er på 6.0 eller lavere (kun på toppen av hodet)....ved et uhell.

Første gangen skjønte jeg ikke noenting! Alle Dorsigera ynglene i et arts-kar mistet skjellene helt øverst i pannen. Det så ut som de hadde en naken, hvit "kalott" på toppen av hodet! Masse undersøkelser av vann og greier... inntil jeg kom på å ta den mest selvfølgelige testen;PH.
Den var da på 5.5... Korrigerte dette med kh og vannbytte, og to-tre dager senere var skjellene grodd ut igjen.

Siden har det skjedd (slemme, slurvete meg) flere ganger til at ph har falt uten at jeg vet om det, og hver gang kan jeg SE på fisken at ph er på 6 eller lavere fordi skjellene på hodet begynner å forsvinne på Dorsigeraene Test med digital ph-måler bekrefter det hver gang.

Det skal understrekes at jeg aldri har hatt slike ph-dropp i karene der de voksne Dorsigeraene er, så jeg kjenner ikke deres reaksjon på så lav ph. Kan hende de voksne ikke mister skjellene på hodet?

Det er jo egentlig fælt, men samtidig må jeg le litt også. Det ser unektelig litt komisk ut med fisk som er "skallet"....
Jeg vil ikke ende opp med 2 skallede L.dorsigeraer
Ei heller ikke med PH-kræsj =(

Mona O =)))
Hva mater du L.dorsigeraene dine med ?

Klemz Maren =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap