Nå har det minket mye på fisk og jeg er fremdeles like grønn....

I snart 2 mnd har det dødd fisk fra meg stadig vekk, flyte plantene gror nesten ikke og høy nitrit ganske ofte.

etter desperat jakt på feilen står vannen i kranen for tur, hva skal jeg måle der?

Kan nevne at det er grunn vann jeg har i springen, kan det ha noe med det våte været ute og gjøre?

Skal bort og hente vann fra en jeg kjenner nå men lurer da på, er det sunt og bytte 30 nye liter i dag siden jeg bytta så mye i går?

Skal vi hjelpe deg må vi mer informasjon.

1. Karret størrelse og hvor mye lys
2. Filter hvilket
3. Antall fisk, art og størrelse sånn ca.
4. Forrutiner
5. Vannbytteregime, hvor ofte og hvor mye.
6. Hvordan vedlikeholder du filteret.

Hvis du virkelig mener at du har problemer med nitrit så trenger du ikke måle vannet, men begynne med filteret for det er her problemet sitter.
Geir Kristiansen
Skal vi hjelpe deg må vi mer informasjon. 1. Karret størrelse og hvor mye lys 2. Filter hvilket 3. Antall fisk, art og størrelse sånn ca. 4. Forrutiner 5. Vannbytteregime, hvor ofte og hvor mye. 6. Hvordan vedlikeholder du filteret. Hvis du virkelig mener at du har problemer med nitrit så trenger du ikke måle vannet, men begynne med filteret for det er her problemet sitter.


1. karret er 110 liter trur jeg, bua front med bra lys som står på fra ca 10 på formidag til 12 på kvelden.

2. eheim 2224

3. ca 15 tetra, 2 gibbiceps på ca 10 cm, 3 ancitust på 5 cm, 1 prakt botia ca 6 cm, 2 sverd drager en voksen og en på ca 5 cm, 1 golden nuggets på ca 7cm, 2 gren maller på 7cm. trur dette ble sånn ca riktig.

4. for 1 gang om dagen til svømende fisk og 1 gang på natten til mallene.

5. vann bytte starta med 10 liter i uka, nå er det ofte 30 liter.

6. filteret har stått urørt i ca 1 mnd nå. (kjøpte ny pumpe)

når jeg bytta pumpa skylte jeg lett det gammle filter innmaten og satte det i den nye, alt ble skylt med akvarie vann.
Rino Larsen
1. karret er 110 liter trur jeg, bua front med bra lys som står på fra ca 10 på formidag til 12 på kvelden.


Det høres mye ut, sett starttidspunkt til senere på dagen. Mine står foreksempel på fra 14.00 til 24.00.

Rino Larsen
2. eheim 2224


Godt valg, dette filteret skal klare å drive karret ditt uten problemer

Rino Larsen
3. ca 15 tetra, 2 gibbiceps på ca 10 cm, 3 ancitust på 5 cm, 1 prakt botia ca 6 cm, 2 sverd drager en voksen og en på ca 5 cm, 1 golden nuggets på ca 7cm, 2 gren maller på 7cm. trur dette ble sånn ca riktig.


Her har du noe maller som blir mye for stor for en 110 liter. Gibbiceps kommer opp i 50 cm så disse må du finne et nytt hjem til. Golden nugget opp mot 35 cm må nok også få seg et nytt hjem.

Rino Larsen
4. for 1 gang om dagen til svømende fisk og 1 gang på natten til mallene.


Det høres fornuftig ut.

Rino Larsen
5. vann bytte starta med 10 liter i uka, nå er det ofte 30 liter.


Du bør nok ligge mellom 20 og 30 % i uka. Hvis du tar ut de mallene jeg nevnte tidligere så skal resten klare seg fint med 30 % vannbytte i uka.

Rino Larsen
6. filteret har stått urørt i ca 1 mnd nå. (kjøpte ny pumpe) når jeg bytta pumpa skylte jeg lett det gammle filter innmaten og satte det i den nye, alt ble skylt med akvarie vann.


Og der kom vi til problemet. Det ser nå ut som du går mot lysere tider. Eheimfilteret holder på med å bygge opp bakteriekulturen og er ikke helt kommet på topp ennå. Gjennomfør et par uker med vannskifte på onsdag og søndag så burde du være over kneika. Reduser litt på antall timer med lys da dette ikke har noen hensikt med tanke på plantene.

Jeg mener at du seriøst bør ta ut Gibbi + Nugget da disse ikke er egnet i et så lite kar.

Glemte rent å be deg fortelle hvilke planter du har slik at vi kan vurdere om disse vil trives i karret ditt. Det er viktig å velge planter ut fra lysmengde, næringstilførsel og om du tilfører Co<sub>2</sub>.





Det første jeg reagerte litt på, var at du ikke kjørte begge pumpene til den utvendige var godt innkjørt.
Faktisk kan det ta opptil 6 uker før bakteriekulturen i utvendige filtre er på topp.

Videre vil jeg si at du absolutt bør bytte såpass mye vann som 30L i uka. Selv dette kan være i minste laget med tanke på mengde fisk.
For en del av de fiskene du har, er noen bæsjemaskiner av dimensjoner!
Mere fisk en det du allerede har, ville jeg ikke anbefalt, heller motsatt.

Siden filteret trolig ennå ikke er på topp, vil jeg anbefale vannbytte minst 2 ganger i uka, med 20L hver gang.
Det er også en fordel om du reduserer formengde, fisk klarer seg med utrolig mye mindre for enn vi tror.

De fiskene som har død, har dem bare plutselig tatt kveld, eller har de gradvis blitt svekket?
Og har det gått i puljer, eller har det falt en fra i ny og ne?
Og ikke minst, de døde fiskene, la du merke til endringer i farger\ adferd dager før de døde, eller synlige skader\ prasitter på fisken.

Og til sist: Hvilke typer fisk har du mistet, og hvilke vannverdier har du i karet?
Skal måle vann verdiene om ikke så lenge, kommer tilbake med dem.

Viste ikke at man burde la begge pumpene jobbe samtidig.

Du trur vel ikke jeg har tenkt til og kvitte meg med fisken min?

Veit at gibbiceps blir store så det kommer inn et 325 - 375 liters akvareie til uka, da får dem leve en stund der og så må man vel oppgradere 1 gang til senere.

Men tilbake til problemet, jeg har høy nitrit i dag, målte den til 0.3 så hva kan jeg gjøre med det? bytta 30 liter vann i går så usikker på hvor bra det er og bytte mer vann i dag.

Om nitritten er på 0,3, ville jeg byttet ut en del vann, 30L for å være nøyaktig.
Svært lite av bakteriekulturen er i vannet, så det er ikke noe farlig å bytte mye vann.
Bytter i peroider selv 50% vann, daglig, uten problemer!

Vet ikke helt hvorfor så mange er redd for å bytte for mye vann, det er en kjedelig myte
Vann verdiene mine er:

PH = 7.5
NO2 = 02
GH = 7
NO3 = 25 mg/l
Forurensinen er i høyeste laget, med en No3 på 25. Vannbytter må nok til her, ja
På sikt er det en fordel om du skaffer deg en del hurtigvoksende planter, da disse bruker No3 som næring, om de har lys nok.

No2 har vi jo allerde snakket om, så der vet du "ståa". Ph er nok også i høyeste laget for tetraene, tetra er fisker som stort sett trives best i vann med ph på 6,5, og gh på ca 4-5.
Men det finnes sef noen som ønsker andre verdier også.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap