- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt er dritt - hjelp en stakkars nybegynner
Nitritt er dritt - hjelp en stakkars nybegynner
Hei! Har hatt akvariet mitt (70 liters juwel med innvendig pumpe) oppe og gått i 18 dager. Puttet fisk oppi etter 3 dager (jada, har skjønt nå at det var fryktelig dumt men stolte på dama i dyrebutikken som sa det var greit). Har 5 platy og 1 liten sugemalle oppi der. Har målt vannverdier hver dag, og de har vært strålende helt til i går (dag 17). Da var plutselig Nitriten veldig høy (1,6 MG/l på tetras dråpetest). Ammoniakk og nitrat er på OK nivå. Slamsugde i går + 30% vannbytte. Har gjort det samme i dag. Fiskene har ikke fått mat siden i går morges. Spørsmålet er: hvor fort kan jeg forvente at Nitritt verdiene synker? De har sunket litt siden i går (forrige måling var på 0,8 MG/l)? Liker jo ikke å ha fiskene oppi der med sånne nivåer, men har ikke noe annet kar å legge dem i.. De er forøvrig kvikke og svømmer rundt som vanlig. Er det andre/bedre måter å få verdiene ned på/få de raskere ned? Har hatt aquasafe, denitrol og litt akvariesalt i vannet ved vannbyttene (vet effekten av dette er omstridt, men tenker det hvertfall ikke skader). Noen råd til en nybegynner som har vært for ivrig i oppstarten?
Postet 05.06.19 kl 14:06
Endret: 05.06.19 kl 14:07
Postet 05.06.19 kl 14:26
Bytter du 50% av vannet, fjerner du 50% av nitritten. Så hvis du har 0,8 mg/l i dag, vil du ha 0,4 mg/l i morgen, 0,2 mg/l i overimorgen og 0,1 mg/l dagen etter det igjen.
Regnestykket er faktisk så enkelt.
Bortsett fra nyproduksjon av nitritt. Det kan du begrense ved å ikke fôre. Avhengig av hvor god form de er i, tåler fiskene helt fint noen dager til et par-tre uker uten mat.
Påstanden at salt ikke kan skade er også omstridt, men gjør som du vil. Det viktigste for deg akkurat nå er nok å bli kvitt nitritten.
Regnestykket er faktisk så enkelt.
Bortsett fra nyproduksjon av nitritt. Det kan du begrense ved å ikke fôre. Avhengig av hvor god form de er i, tåler fiskene helt fint noen dager til et par-tre uker uten mat.
Påstanden at salt ikke kan skade er også omstridt, men gjør som du vil. Det viktigste for deg akkurat nå er nok å bli kvitt nitritten.
Postet 05.06.19 kl 17:05
Okej, takk for svar. Da får jeg øke litt på vannmengden jeg bytter ut. Er det best å bytte 50% i en omgang eller fordele på to omganger (f.eks morgen og kveld)? Fiskene virker til å være i god form så dropper å fore foreløpig hvertfall. Bør det slamsuges ved hvert vannbytte eller er det viktigst å få byttet vannet?
Postet 05.06.19 kl 20:41
Postet 06.06.19 kl 01:24
Postet 07.06.19 kl 22:27