Nytt kar. trenger høyere gh og lavere kh

Jeg har et 60-liters kar med Soil i bunnen, en del planter, 3 røtter og noen kokkosnøttskall (har en Ancistrus jeg kjøpte med et brukt nanokar som trenger steder å gjemme seg når den flyttes til det store karet, samt tenker jeg å ha kuhli åler og reker som liker å ha noen trygge oppholdssteder)
Det har stått i 3 uker nå, med 30-40% vannskift minst en gang i uken, som er den anbefalte mengden tid som skal gå før man innreder fisk eller annet liv i et soil-akvarium.
Neo-caridina reker bør vel helst ha PH=6,5-7,5 + GH=6-8 + KH=1-4
Jeg har PH=6,4 + GH=3(eller mindre) + KH=6
Så jeg trenger å øke GH verdien og redusere KH verdien. Hva er beste metoden for det? Den ideelle løsningen er en hvor jeg slipper å tilsette stoffer i vannet etter hvert skift. Har hørt jeg kunne øke GH verdien ved å legge noen skjell i karet. Renset og kokte noen skjell jeg fant på en strandtur en gang og la dem i karet, men er usikker på hvor mye det hjelper. Det ser også sært ut i et soil-akvarium.
Har dere noen råd?
Ignorer dette. Trodde det var en maksgrense på anntall bokstaver i innlegget siden det ble kuttet på midten. Det var bare 'mindre enn' -tegnet som skapte problemer og slettet alt etter.
Skjell hjelper ikke mye, nedbrytningsprosessen tar for lang tid.
Du får kjøpt filter-remedier som brytes raskere ned, og dermed øker gh
Skjell vil øke KH/bufferkapasitet ved å gi fra seg bikarbonat, ikke GH/hardhet. Hardhet økes ved å tilsette kaliumsulfat og magnesiumsulfat. Bruk GH-buffer, steingips eller alabastergips.
Hakasu
Skjell vil øke KH/bufferkapasitet ved å gi fra seg bikarbonat, ikke GH/hardhet. Hardhet økes ved å tilsette kaliumsulfat og magnesiumsulfat. Bruk GH-buffer, steingips eller alabastergips.


Bare for å utdype litt på svaret mitt; skjell kan være med på å øke hardhet, men det er to problemer med det. For det første trenger man veldig surt vann for å få kalsiumkarbonat til å løse seg opp i vannet. For det andre tar det veldig lang tid, og man trenger store mengder skjell for å få en ordentlig økning av GH. Det samme gjelder for øvrig KH, men man vil sjeldent økt KH like mye som GH, så skjell er en mer realistisk mulighet het.

Men hvis du vil prøve det anbefaler jeg å knuse skjellene i små biter for å øke overflatevolumet som er direkte kontakt med vann. Noen liker å legge knuste skjell i et kammer på filteret, da det har en tendens til å forsvinne ned i substratet om du legger det løst.

Takk for svar. Kjøpte et stykke kalkstein på dyrebutikken i dag. Hakket av noen stykker og la det over filtersvampen. Skal ta ny prøve i morgen of se om det har gjort noen forskjell, og om jeg må ha i mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap