Særdeles grønt vann!

Urk, i løpet av 2 dager har plutselig 200-literen med molly fått knall grønt vann! Det er lite alger på planter og glass, men vannet er fortsatt like grønt, noen som har noen idé om hva dette kan være? Kan knapt se varmekolben som står på bak-glasset i karet...
Stopp all foring, skift 1/2vann daglig og mørklegg akvariet så forsvinner det. Prøv å tenk over hva som kan ha forårsaket det. Slikt kan ikke skje med mindre du har gjort noe veldig rart.
Svevealger er gjerne ett resultat av overforing, og kan dukke opp temmelig fort.

Som Håvard sier, mørklegging og foringsstans er effektivt for å bekjempe algene.
Vannbytte funker noen ganger, andre ganger forverrer det hele suppa.

Best resultat av mørkleggingen får du av å legge noe over, f.eks ett pledd. La det være mørkt i 4-5 dager.
En del av bladene på plantene vil nok være dårlige når lyset er på igjen, men de kniper du bare av
Hum, dukka så veldig fort opp også.. Er bare litt bekymret for foringsstans når det er yngel på 5 uker oppi der...
Forstår godt at du bekymrer deg for yngelen... Har du noen mulighet til å flytte dem til noe annet mens foringsstansen pågår?

Forøvrig, en UV-sterilisator bør hjelpe på. Men det er jo en temmelig kostbar løsning
Har jo mulighet til dette, men... hvordan? 200 liter med yngel... *kremt*

Hmm.. jeg trodde yngel kunne leve av alger?
I allefall for en liten periode.
Hmm.. skulle hatt noe fisk som spiste svevealger.. en blanding av hval og SAE eller no:P
Vel, da var mørkelegging overstått.. Resultatet? 1 død (ihvertfall er den søkk vekk) molly hann, og fortsatt voldsomt grønt vann. For 2-3 dager siden forsvant den siste hvite mollyen også, så nå har alle de nye mollyene vi kjøpte krepert. Sammentreff? hmm... tror jeg vet hvor jeg IKKE skal kjøpe molly mer... alle de andre har overlevd (de som ble født hos oss)..

Vi har da funnet noe som fungerer ihvertfall. Heftige vannbytter og kortere dager (8 timers dager, legger et pledd over når lyset er slått av). Dette ser ut til å fungere, vannet er mye mindre grønt ihvertfall. Verdt å merke seg hvis problemet kommer tilbake
Mørkleggingen skulle ikke ha noe å si med tanke på om fiskene dør eller ikke, med mindre du har masse nattaktive rovfisker.

Bra at du selv har funnet en grei metode for å fjerne svevealgene, selv om denne løsningen ikke alltid vil være den beste.
Hos meg ble faktisk problemet forsterket ved hvert vannbytte, mens mørklegging var en suksess (bortsett fra at jeg sikla etter å se fiskene igjen)

Når det gjelder dødeligheten blandt molly, har jeg samme erfaring. Enkelte leveranser dør for ett godt ord, andre er seigliva som bare juling. Er vel noe en bare må regne med når det gjelder slik masseprodusert fisk
Vel, er nok redd for at du har rett angående molly ja... alle de vi har kjøpt, bortsett fra en, har avgått med døden, alle ynglene vi har fått har derimot overlevd... jeg heller vel mer i rettning dårlig hold hos oppdretter enn noe annet her tror jeg, da ungene vi har her er et produkt av mollyer vi har kjøpt i butikk. Hadde det vært gener burde da ungene også dø bare du så stygt på dem:p
Kampfisk
Hei..

Jeg fikk for 2 dager siden veldig grønt vann hos kampfisken min. Ser her at det er foreslått både mat stopp og mørkelegging. Kan det anbefales til kampfisk også ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap