Redusere ph når kh allerede er lav

Inaktiv bruker
Hei!

Jeg har pH 7.5 og KH 2 i kranvannet. Ønsker å få det litt surere slik at det passer Corydoras bedre, og har kjøpt Tetra pH/KH minus.

Men er det skummelt å redusere pH når KH allerede er så lav?

Tenker forresten at jeg burde lande et sted mellom pH 6.5 og 7.0. Har Corydoras venezuelanus. Er det passelig?
Det kan være litt skummelt hvis du ikke har andre buffere enn de som utgjør karbonathardheten (som du måler med dKH). Men det kan det jo hende du har. Har du målt GH, TDS eller helst den elektriske konduktiviteten?
Følger det ingen detaljert veiledning med produktet ditt?

Det er ikke verre enn at du kan ta ut for eksempel 5 eller 10 liter vann fra akvariet, tilsette den anbefalte mengden Tetra pH/KH minus (jeg har ingen erfaring med produktet, og aner ikke hva det spesifikt inneholder), og så måle vannet igjen, for å få en anelse om hva som skjer.
Du kan jo forresten like godt eller bedre bruke en svak organisk syre som sitronsyre. Sikkert billigere, og minst like bra. Er jo å få kjøpt til matlaging etc., så helt ufarlig for fiskene.

Det er hyggelig å se folk som ønsker å gjøre en innsats for å muligens øke velferden til fiskene sine, om enn bare litt!

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap