Mye rare vannverdier!?

Hallo! Jeg vil forstå så mye som mulig av dette, men det er MYE å sette seg inn i. Samboeren fikk ett sett med akvariumer og mye ting å tang på finn, og vi har nå 2 akvariumer oppe å går. Vi fikk med sånne pinner til å teste vannkvaliteten samt flere typer "kjemikalier" for å justere disse verdiene.
Så jeg har noen spørsmål anngående dette:

1. Hva er det viktigste av de forskjellige målbare verdiene å passe på?

2. Hvordan kan man se på fiskene at noe er feil?

3. Hvor mye må være "feil" før det er livstruende for fisk?

4. Hvordan vil vanlig kranvann med riktig temperatur og uten noe tilsatt være for fisker?

Har ikke noe verdier å vise til for øyeblikket så spørsmålene er generelle og åpne men håper på svar som kan lette litt på forståelsen min!

Takk på forhånd!
Tror du må si litt om hva slags fisk, kravene kan være temmelig ulike for ulike arter.

Det du kan korrigere umiddelbart av vannkjemi er surhet (pH) og hardhet (gH).Norsk drikkevann har som regel pH rundt nøytral (7.0) eller rett under, helt OK for de fleste arter. Hardhet kan variere mye, her jeg bor er den lav, så må tilsette gH-salt for fisk som f.eks. Molly, mens andre arter gjerne vil ha den lav.

På litt sikt (4-6 uker fram) er det ammonum, nitritt og nitrat som må korrigeres. Dette må gjøres av bakterier. Disse må få tid til å etablere seg i akvariet, men dersom du har re-startet et akvarium som var i gang nylig har du kanskje fortstt en del bakterier i bunnsubstrat, på planter og i filter. Avføring fra fisk vil gi opphopning av spesielt nitritt fram til bakterie-sykelen er etablert. Ha få fisker, og bytt litt av vannet ofte.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap