Redusering av høyt nitrat nivå.

Har en 720 liter med Malawi som vi nå har høyt nitrat nivå i. Karet har 1 eheim pro 3 2080 xl og 1 fluval fx5. Vi bytter 30 til 40 %vann 1 gang i uken,samt at vi slam suger etter behov. Vi har strupet ned vanntrykket på pumpene da fruen mener det blir for mye bevegelse i overflaten.kan det ha noe med saken å gjøre? Vi mater 1 gang pr dag?burde vi mate annen hver dag feks? All mat blir spist opp på 2 til 3 min..skal bytte vann i dag så får se om det hjelper noe.nitritt nivå lå på 0.5...
Plussmedlem
Hei, Tommy!
Det er stort sett bare en løsning så lenge man ikke har et akvarium med planter - skift vann. Og for nitritt gjelder den regelen åkkesom.

Overflatebevegelsen kan ha en innvirkning da nitrifikasjonen skjer ved hjelp av oksygen, samt at mindre vann gjennom filteret gi bakteriene mindre å jobbe med. Hjelper dog ikke på høye nitratnivåer uansett da nitrogensyklusen sjelden er fullstendig i et akvarium, men hjelper på nitritten.

Så lenge du måler nitritt så ville jeg redusert matinga, i hvert fall for en periode. Når dere ser at nitritten er borte kan dere øke denne litt etter litt. Ut over det må matinga vurderes ut i fra fiskenes behov.

Noen løsninger og workarounds for å holde nitraten og arbeidsmengden nede:

Automatisert vannskifte.

Malawiciklider er kjente for å ikke være planters beste venn, men flyteplanter (eller i hvert fall flytende planter) sies å kunne fungere sammen med dem.
Hornblad er en veldig god nitratstøvsuger som kan letne vannbæringa noe. Enklere å fjerne noen 100 gram hornblad enn flere hundre liter vann som oftest.

Villet algevekst er en annen vei man kan vurdere om man synes det kan bli litt arbeidsintensivt å skifte vann. Man får ofte svarte skjeggalger i malawioppsett og jeg er en av disse raringene som faktisk synes den algen kan være dekorativ. Fordelen med dem er jo at de gjør den jobben som planter gjør i andre typer oppsett.

Hydroponikk - eller en variant av dette. Heng en kasse eller annet egnet beholder på akvariet og la terrestriske planter gjøre grovarbeidet. Fiskene får ikke spist opp/rota opp plantene og landplanter er langt mer effektive enn vannplanter i næringsopptaket.

Vel, jeg vet ikke om noe av dette er aktuelt for dere, men det er nå noen tips i hvert fall om man synes å bytte vann ofte er litt kjipt. Lykke til i hvert fall.
Takk for innspill, sirkulasjon er satt på maks og vannbytter blir gjort ofte frem til nivåene er stabile. Flyteplanter er jo en ide ja. 
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap