Jbl vs tetra

Hei.

Driver og kjører inn filter med Salmi metoden. Kjøpte meg ammoniakk test fra tetra, men etter jeg leste her inne på forum kjøpte jeg Jbl for det var anbefalt.
Når tetra viser det er mindre enn 0,25 viser jbl mindre enn 0,05. Dette tenkte jeg var normalt.
I dag tok jeg kontrollmål etter å ha tilført salmiakk. Jbl viser fremdeles mindre enn 0,05. Ventet en stund og målte igjen med begge merker. Fikk samme resultat på Jbl, mens tetra sin viste mellom 4 og 5 som jeg siktet på. 
Dato på Jbl er god. Hvorfor skjer dette?

Plussmedlem
Hei, Espen. 

Det er et lite hav av mulige feilkilder til hvorfor JBL-testen ikke gir utslag. 
Feil på testen fra fabrikant, feil oppbevart test og det aller vanligste - brukerfeil. Videre vil temperatur, lys, vannets oksygenmetning osv. påvirke eventuelle resultat. Jeg skal ikke utdype eller spekulere i dette noe videre da det har liten hensikt. 

Poenget er at Tetra-testen virker å fungere som tiltenkt og viser utslag på NH4+/NH3 i tråd med dine forventinger. 

For JBL-testen sin del så ville jeg tatt rent kranvann og tilsatt Salmi til et kjent blandingsforhold og så testet for å se om JBL-testen da ga utslag. 
Om den da også påstår at ammoniakk er under 0,05 så ville jeg returnert testen til utsalgssted og bedt om en ny. 

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap